18 januari, 2011

Bokbloggarträff hos Brombergs

En älskad bil, en stad som är själva sinnebilden för en håla och en vänskap så stark att den nästan går att ta på - det är några av ingredienserna i Veronika Malmgrens debutoman Gracie. Boken är bara 159 sidor lång, men rymmer så mycket starka stämningar att man som läsare omedelbart sugs in i berättelsens miljöer och vill veta mer, både om berättelsen och om författaren.

Det var med andra ord perfekta förutsättningar för bloggträffen som Brombergs anordnade igår för att presentera boken. Tillsammans med ett gäng andra bokbloggare lyssnade jag när Veronika Malmgren berättade mer om Gracie, om hur det är att gå på skrivarkurs och om hur vad som egentligen händer med ett manus när det blir antaget för utgivning. Det diskuterades omslag och debut-nervositet, redigering och inspiration. Och naturligtvis bokbloggande. Det går ju liksom inte att undkomma det ämnet om man samlar ihop en hel bunt av oss... Som vanligt var det himla trevligt att ses, mingla och prata - jag börjar tro att det är omöjligt att anordna en misslyckad bokbloggarträff!

Under kvällen berättade även Dorotea Bromberg om förlagets övriga utgivning och frestade med kommande titlar. Majgull Axelsson, Umberto Eco och Jonathan Franzen är några av alla de som kommer med nya böcker framöver. Mycket att se fram emot, alltså.

Hade jag nu varit en smart bokbloggare, hade jag tagit med den bra kameran istället för den dåliga - och då hade ni kunnat se bilder från träffen. Nu får ni nöja er med mitt ord på att det var en toppenkväll, och så kan ni förstås kika på bilder hos de andra: Karin på enbokcirkelforalla, till exempel.
Passa också på att se klipp från SVT där Magnus Utvik recenserar Gracie.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men, har du flyttat till hufvudstaden? Läste förresten om den här boken i skånskan imorse och blev nyfiken!

Calliope sa...

Nej, nej, jag har inte flyttat. Var där på jobb och passade på att göra lite skojiga saker samtidigt :)

Nattens bibliotek sa...

Jag ser fram emot Jonathan Franzen. Jag misstänker att det är Freedom som ska översättas!!:)

Ann Lingebrandt och Johan Wilhelmsson sa...

Verkligen en riktigt bra debut! Så enkel, och så överraskande stark.

Calliope sa...

Jepp, Bokstödet, det är Franzens Freedom som kommer i översättning. Kul!