19 december, 2010

För både stora och små - både hundar och människor

En av de roligare uppgifterna under gårdagens julklappsshopping var att hitta bra klappar åt de minsta släktingarna. Knattarna önskade sig böcker - en strålande ursäkt för att gå bonanza på barnboksavdelningen! Det blev tre böcker totalt, varav den allra bästa var en för mig tidigare okänd titel: Kjelle börjar på hunddagis av Kajsa Gordan och Mia Maria Güettler. En alldeles underbar liten bilderbok, med fantastiska illustrationer.

Det handlar om Kjelle, en beige liten hund som mest av allt gillar att vara hemma och mysa med matte. De har det fint om dagarna, Kjelle och matte. Leker i parken och bakar bullar.

Men en dag ringer telefonen; matte har fått jobb. Kjelle blir genast orolig. Vad ska hända med honom nu? Ska han vara ensam hemma? Lösningen blir en plats på hunddagis. Då blir Kjelle ännu mer orolig. Ska han umgås med okända, stora och potentiellt farliga hundar hela dagarna? Kjelle gråter en skvätt när matte lämnar honom på dagis första dagen. (Och jag tror bestämt att matte också fäller en tår.)
Igenkänningsfaktorn är hög. Både för barn och föräldrar - och för oss som har hund som går på hunddagis. Det sista var nog inte vad Kajsa Gordan hade i åtanke när hon skrev, men det funkar ju bra ändå! Jag och sambon tjuvläser boken innan vi packar in den i julklappspapper, och skrattar gott åt hur Kjelle finner sig tillrätta på dagis. Mia Maria Güettlers illustrationer är helt underbara och fulla av kul detaljer att titta på. Har ni några små som behöver fler julklappar - köp boken om Kjelle! Mysig högläsning och många skratt utlovas.

Boken om Kjelle ges ut av Berghs förlag, som har flaggat för en uppföljare redan nästa år.
Den som gillar illustrationerna kan också titta in på Illustratörcentrum för att se fler av Mia Maria Güettlers fina bilder.

6 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Du har en award att hämta hos mig.

Calliope sa...

Oj! Tack! Jag är lite kass på att skicka vidare de där, men blir alltid lika glad över att få dem :)

Boktoka sa...

Lustigt att du skriver om den här boken just nu! Den ligger nämligen i en liten hög med tre andra bilderböcker och väntar på att bli omskrivna av mig vilken dag som helst. Och hur ofta skriver du om bilderböcker och hur ofta gör jag det? Typ aldrig. Och då samma. Oddsen för det?

Calliope sa...

Skumt! Nåja, det är ju en riktigt fin liten bok, så den förtjänar att bli omskriven både här och hos dig - och på många andra ställen också :)

Marie sa...

Jag råkade surfa in på din blogg och läste inlägget om den här boken och blev lite förtjust i de bilder du valt. Åh vilken söt bok! Den måste jag äga och ja, jag tror det beror på igenkänningsfaktorn. Jag har en liten hund som påminner en del om Kjelle fast svart. :)

Calliope sa...

Då måste din hund vara sjukt söt! :)