04 juli, 2011

En bruksdeckare

Det börjar bli tradition att jag tar med mig en Mari Jungstedt-bok när jag ska åka tåg. Förra gången var det Den farliga leken som fick åka med mig tur och retur Göteborg, och den här gången fick Det fjärde offret resa t & r Stockholm.


Som tågläsning är Jungstedt perfekt. Böckerna har korta, extremt lättlästa kapitel och enkla intriger som känns lagom spännande att följa när man inte orkar koncentrera sig på något mer komplicerat. I Den farliga leken blev det så enkelt att det kändes förutsägbart, men i Det fjärde offret är det bättre. Jag gissar förvisso ganska snabbt hur det hänger ihop även här, men det är ok ändå.

När jag pratade med Boktoka frågade hon om Det fjärde offret var en bruksdeckare - och ja, det är väl faktiskt precis vad den är. Den är ingen litterär upplevelse, den är inte ens marginellt nyskapande i genren, den kommer inte förändra ditt liv och du kommer med stor sannolikhet att blanda ihop den med Jungstedts andra titlar - men den är alldeles lagom att ha som sällskap på tåget eller på stranden. Den fyller med andra ord sin funktion. Och det är gott så.

Boktokig har också läst.

Inga kommentarer: