06 maj, 2011

Bland gengångare och bokmanus i Oxford – intervju med Amanda Hellberg, del II

Skräckförfattaren Amanda Hellberg har givit en exklusiv intervju för Calliope Books. Det första avsnittet kunde ni läsa i tisdags, här kommer del två!

Skräckgenren har fått ett stort uppsving i Sverige de senaste åren – från att ha varit nästan noll och inget till att debatteras på kultursidorna. Det har också kommit ett helt gäng nya svenska skräckförfattare. Varför har skräck blivit så inne just nu, tror du?

Bara för att skräck varit borta från kultursidorna fram tills nu så betyder det inte att det inte producerats och efterfrågats mycket skräck tidigare! Se på Selma Lagerlöf, Gunnel Linde, Kristoffer Leandoer ... Och övernaturliga mytologiska motiv ringlar ju som en röd tråd både genom i svensk diktning (Stagnelius) och samtida dramaproduktioner (Trolltider). Min barndoms Kalla Kårar, Stephen King-frossa och Mysrysare minns jag med glädje, liksom Eva Ibbotsons underbara kapitelböcker. Men det är klart att det är oerhört smickrande när DN skriver att John Ajvide Lindqvist och jag skapar den nya svenska arbetarlitteraturen - genom ett skräckspektra.

Vad är det bästa med att skriva skräck? Det sämsta?

Bäst är att det är spännande, och att jag får ta med läsaren på en resa. Det sämsta är nog det samma som för många författare; tomrummet när man väntar på respons, skrivkramp, prestationsångest och oregelbunden, osäker inkomst.

Vad är du rädd för?

Småskraj för mycket; ganska mörkrädd. Och stora spindlar är inte kul.

Hur använder du dina egna rädslor när du skriver – eller gör du inte det?

Jag försöker leva mig in i alla fasor och alla reaktioner på dem för att kunna beskriva dem. På så vis tror jag att skrivandet ligger ganska nära skådespeleriet.

Kan du själv bli rädd för det du skriver?

Absolut! Då vet jag att det funkar.

En av Amandas barnböcker

Du skriver/illustrerar ju även barnböcker, vilket jag föreställer mig måste vara raka motsatsen till berättelserna om Maja Grå. Hur fungerar den kombon?

Jo, det är ju något av en Jekyll- och Hyde-tillvaro men för mig är det en perfekt kombination. Jag har alltid både tecknat och skrivit. Inger Edelfeldt är en stor förebild där. Det är som att jag behöver de båda motpolerna; sockersöta barnböcker och nattsvarta vuxenböcker. Men min brittiska barnboksförläggare säger att det finns en hel del mörka undertoner i mina bilderböcker också, en skärva av något dunkelt som barn gillar.

Vad läser du själv helst? Lästips/favoriter?

Jag kastar mig över skotska Louise Welsh och amerikanska Megan Abbott. Enormt begåvade och läsvärda samtida spänningsförfattare. Kanske våra främsta.

Hur ser dina skrivplaner ut framöver? Blir det fler böcker om Maja Grå?

Jag hoppas det! Jag jobbar faktiskt med ett nytt manus just nu.

**********************

Nytt manus - det ser vi fram emot!

Under tiden du väntar på nya boken kan du följa Amanda Hellbergs egen blogg här. Där skriver hon bland annat om vardagen som författare & illustratör i Oxford, om livet som småbarnsmamma och utlandssvensk. Dessutom ger hon en massa bra skrivtips, så om du själv gillar att skriva, titta in och låt dig inspireras.

Stort tack till Amanda Hellberg som ställde upp på intervjun!

2 kommentarer:

Metronyx sa...

Jättekul att läsa om Amandas funderingar. Och jag tror att hon har rätt i att skrivandet påminner om agerande. Man måste dyka in i det man jobbar med helt enkelt och dela "matrialets" känslor.

Calliope sa...

Absolut! Det är nog en förutsättning för att kunna skriva trovärdigt.