22 maj, 2010

Super-Sookie? Njae...

Ibland är det bättre att vara lyckligt ovetande. Hade jag inte läst så många översvallande, superpositiva recensioner av Charlaine Harris tionde Sookie Stackhouse-bok Dead in the Family, hade jag förmodligen tyckt bättre om den. Nu satt jag mest och väntade på att det där superfantastiska skulle börja - och blev lite besviken eftersom det aldrig kom.
Dead in the Family är en helt ordinär Sookiebok, bra men i mitt tycke inte en av de bättre i serien. Det känns som om den består av en mängd småplotter, som tuffar på i ok takt men som inte tillåts utveckla sig till något större. Jag tror att det hade blivit mer spännande om hon hade kört på ett av spåren och låtit det få mer fokus. Till exempel hade man ju gärna velat veta mer om Erics maker Ocella, eller varför inte mer om konflikten shifters vs samhället?

Nåväl. Sookie är ju alltid Sookie och det var ju trevligt ändå. Jag får helt enkelt nöja mig med att dricka kaffe ur min TrueBlood-mugg och vänta på nästa säsong av tv-serien som snart börjar. Eftersom jag ska vara i USA när den börjar sändas, hoppas jag väldigt mycket på att kunna hitta fånig merchandise att köpa...

9 kommentarer:

Cinnamon sa...

Har boken liggandes här hemma. Tänkte ta med mig den på resan till England nästa vecka. :)

Calliope sa...

Gör det! Den är ju precis som alla andra Sookieböcker lättläst och underhållande, så den torde passa fint att resa med!

Catrin sa...

och jag sominte läst en enda Sookie, men gillar tv-serien ganska mycket.

Stéphanie Appelgren sa...

Bibliotekskatten Dewey : en småstadskatt som älskades av hela världen

Kanske kan vara något? Jag har tänkt beställa den iallafall.
Tack för en mycket trevlig blogg

Anonym sa...

Har också hört mycket bra om den, dock vet jag inte riktigt om jag litar på personernas omdömen som sagt det .. alla läser vi ju böcker på olika sätt :)

Calliope sa...

Stéphanie: Dewey är läst & gillad! Jag skrev om den här:http://calliope-books.blogspot.com/2008/10/puss-in-books.html

Malin: kan vara klurigt, det där! Fast de som rekommenderade Sookie 10 till mig var folk som jag litar helt och fullt på... :)

Johanna sa...

Jag tyckte om Sookie-bok nr 10. Gillade Sookies mentala tillstånd, hennes ilska och försök att hantera alla knäppa situationer hon ständigt hamnar i. En mörkare Sookie som ändå försöker ha hjärtat på det rätta stället. Men jag tror jag aldrig har läst en så urkig sexscen tidigare som i denna bok..

Calliope sa...

Eller hur! Jag har delat ut bad sex-awards till Harris tidigare och jag tror bestämt att hon lyckades fixa ett till med den här...

Cinnamon sa...

Håller med eer om bad sexawarden. Jag vill inte veta så detaljerat vad hon gör med Eric. Fast han är en hottie. Gillade verkligen inte biten om oralsexet. Eewww!
Annars gillade jag boken. Sookier var/är inte så glad och gullig längre. Hon har mörka tankar och vull faktiskt att vissa personer (?) ska dö.
Men hon försöker att bli sitt gamla jag.