09 januari, 2009

Vargarna i snön

Mitt lata läsår har börjat precis så som jag ville ha det: spännande, lättläst och underhållande utan att bli alltför sunkigt. Läsande enbart för nöjes skull, för att det är roligt.

Stef Penneys The Tenderness of Wolves hade jag kikat länge på i butiken. Det var en sån där typisk "ska läsa någongång tror jag"-bok som jag var för snål för att köpa. När det dök upp ett gratis läsex från Bazar (som kommer ge ut den under titeln I vargars följe senare i vår) var problemet löst. Hej lilla boken, du ska få följa med mig hem.

Tajmingen var dessutom ypperlig. I samma stund som jag började läsa om nybyggarna ute i den kanadensiska vildmarken, sjönk temperaturen ute och det började snöa. När jag följde med dem på fruktansvärda vandringar genom snön på jakt efter den som mördat en av byborna, blåste det storm som fick rutorna att skallra. Mycket atmosfäriskt!

Just stämningen i det lilla nybyggarsamhället där inget hus är äldre än tretton år, var största behållningen. Det är kallt, ödsligt och isolerat. Alla vet allt om alla - men ändå inte. Misstankarna frodas i mörkret och någonstans där ute går en mördare lös. Me like! Kominerat med en hyfsat spännande mordgåta gör det att man gärna läser väldigt många mer sidor i ett sträck än man borde. Jag vet inte om det finns planer på att filma boken, men det borde inte vara svårt att göra. Penney skriver målande och det är lätt att se scenerna framför sig.

Så läs om ni vill ha något spännande som inte kräver alldeles för mycket! Fast gör inte som jag och läs ett okorrigerat läsex - det fanns väldigt mycket detaljer för en språkfascist att störa sig på. Förhoppningsvis rättar Bazar till dem innan det är dags att släppa boken. Är ni inte lika snåla som jag, finns ju också alltid den engelska pocketen att köpa... Den är värd pengarna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så fort jag bestämt mig för att jag kan avvara nån bok jag nästan låtit mig frestas av, så läser jag nån bokblogg som gillar den och så blir jag förstås sugen i alla fall. Vad ska jag göra? Sluta läsa bokbloggar? Eller acceptera att traven vid sängen alltid växer, aldrig krymper?

Anonym sa...

Läste den här boken i slutet av sommaren (på engelska) och måste säga att det var en av de bästa böcker jag läst på länge. Jag är mycket förtjust i böcker som utspelas under den tidsperioden och i den miljön (folk tror väl att man är knäpp som gillar böcker om "vilda västern") men tyvärr kommer det inte så många i den genrern så jag var överlycklig när jag fick den i min hand, och jag blev inte besviken.

Anonym sa...

Jag kanske skulle ha skrivit nybyggare istället för vilda västern, men ni vet vad jag menar.

Calliope sa...

Snowflake - tricket är att stapla bokhögarna mot väggen. Då kan de vara hur höga som helst utan att välta :)