08 oktober, 2008

Gratis är yummi

Idag bar jag hem en hel påse med gratis böcker från jobbet - vi hade utrensning i vår hylla med läsex som vi fått från förlagen. Sällan är det så trevligt att jobba på bokhandel som när man får välja bland en massa nya, fina, inbundna böcker utan att betala ett smack. Ännu bättre är det att vi som jobbar på butiken har ganska olika smak, så det blir sällan slagsmål om vem som ska få vad. Slagsmål och slagsmål förresten - eftersom vi är civiliserade löser vi alla vårdnadstvister om böckerna med hjälp av en tärning.
Om man ser söt ut kan det hända att man får extra många böcker.
Med mig hem fick jag ett knippe schyssta biografier: Amelie Björcks bok om Sonja Åkesson, Alex James - Blur, britpop och jag (nostalgi!) och Glenn Lauritz Anderssons Jack Uppskäraren: kriminalfall och legend. Biografier är en sån där typisk sak som jag går och fingrar på men är för snål för att köpa. Fiktionen vinner alltid när det ska prioriteras på köplistan. Men nu så!

Det var inte heller någon som ville ha Xiaolu Guos Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande, så den tog jag trots att jag redan har läst den. Läs vad jag tyckte om den här. Tänker mig att jag ska ge bort den vid lämpligt tillfälle.

Dessutom passade jag på att plocka några titlar som jag tror att svärmor kan vilja ha, Minette Walters - Kameleontens skugga, Sarah Addison Allen - Förbjuden frukt och Ellen Mattson - Glädjestranden.



Fullpackad med böcker vinglade jag hemåt och log litegrann. Det här är löneförmåner när de är som bäst! Lite som att vara alkis, jobba på Systemet och få med sig finsprit hem.

Inga kommentarer: