09 oktober, 2008

Plötsligt påkomna inköpsbehov

Sitter i infodisken på jobbet och förbereder mig mentalt för den väntade Nobel-anstormningen om ett par timmar. Två minuter över ett kommer det dyka upp ett antal personer som högt och ljudligt kommer beklaga sig över hur DÅLIGT det är av oss att inte vi har den samlade produktionen från årets Nobelpristagare. Det är ju en klassiker, kommer det låta. Att de själva inte hade en aning om vem det var när de vaknade imorse är en helt annan sak.
Jag kommer nicka och le beklagande och säga tyvärr, tyvärr, pristagaren finns inte i tryck, inte i lager, men vi får in dem om ett par veckor. VA? Inte förr, kommer de att utbrista förnärmat. Sedan går de iväg och muttrar lite, känner sig extremt intellektuellt/kulturellt överlägsna.
Håhåjaja.
Det är lätt att bli lite cynisk över Nobelgrejen.
Själv gissar jag på att det blir någon jag aldrig har hört talas om som får pris i år. Förmodligen en afrikan. Fast jag skulle inte satsa pengar på det...

2 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Jag skickar dig styrka så här över nätet! :)

Calliope sa...

Tack, det behövs :)