07 juni, 2008

Finfina magiker att ta med till stranden

Smärtan som orsakades av att missa Siri & Paul minskades en smula med rabarberpaj, glass och läsning av de sista kapitlen i Shanna Swendsons Don't Hex With Texas. Det hjälpte litegrann.

Det brukar aldrig vara någon som vet vem Shanna Swendson är, så jag tänkte ta tillfället i akt och upplysa er. Alla som gillar urban fantasy och behöver något skoj och lättläst att ha med på semestern ska omedelbart köpa hennes serie Hex and the City. Basta. Inga undanflykter. Iväg med er och köp. Första delen heter Enchanted Inc.

Serien handlar om Katie som precis har flyttat till New York. På väg till och från jobbet ser hon jäkligt mycket skumma saker varje dag, men hey - man vet ju hur det är i storstan. Konstiga typer överallt. Inget att bry sig om. Så Katie jobbar på och försöker sätta upp en oberörd min när hon anfalls av den ena efter den andra underligheten ute på stan. Men så kommer det en dag ett erbjudande om att arbeta på företaget MSI. De har headhuntat henne och vill absolut att hon ska börja hos dem. Katie har aldrig hört talas om dem, men går ändå dit. Och det är här delen kommer som jag fortfarande väntar på ska hända i mitt ointressanta liv; MSI står för Magic, Spells and Illusions och brukar själva lite vitsigt kalla sig The Microsoft of Magic. De säljer förtrollningar, formler och allt annat din genomsnittlige magiske medborgare kan önska. De vill ha Katie, för hon är immun mot magi. Inga förhäxningar biter på henne och hon kan se igenom alla tricks. Det är därför hon sett alla underliga typer på stan - de har funnits där hela tiden men vanliga människor ser dem inte för de gömmer sig med magi. Så från en dag till annan får Katie inte bara veta att magi finns och fungerar, hon får också veta att hon är unik. Varför händer det aldrig mig??

Upplägget låter extremt ansträngt när jag berättar det, men låt för all del inte det hindra er. Det är bara jag som är seg såhär på lördag morgon och inte skriver så bra. Böckerna är hur kul som helst. Eftersom jag vill att ni ska läsa dem, ska jag inte spoila dem och tala om vad som hände i den fjärde delen som jag nyss läste ut, utan nöjer mig med att säga att den var helt ok. Katie tog äntligen sitt förnuft till fånga och redde ut sina issues med Owen (sexig trollkarl som jobbar på MSI) och det är vi glada för. Jag var mycket upprörd på henne i slutet av del tre.

Så, sluta läsa min haltande hyllning - spring och köp istället. Jag garanterar att du kommer tacka mig när du ligger på stranden i sommar och läser om Owen. Han är fiiiiin. En av de där killarna som trots att han bara består av bokstäver, ändå lyckas charma byxorna av mig.
Besök också Shannas hemsida och blogg. Eller läs en intervju och lyssna på Shanna som läser ur sina böcker.

Inga kommentarer: