20 september, 2007

Paris, je t'aime - hundra år för sent

Efter att Erika bevisat mig om motsatsen när jag trodde att jag var den enda som kände till & gillade Cora Sandels trilogi om Alberte, snöade jag fullständigt in på där & då, det vill säga Paris kring sekelskiftet. Satt och drömde en lång stund och suckade för mig själv. Ack, ve. Jag hade lätt kunnat offra en eller annan viktig kroppsdel för att ha fått vara med när det begav sig. "Alla" var verkligen där; kan inte komma på någon annan plats/tid där så många av de viktigaste konstnärerna och författarna var samlade. Det verkar ha varit en fantastisk tid - full av idéer och kreativitet.

För den som likt mig gärna skulle ha varit med på ett hörn finns två andra givna tips. De utspelar sig förvisso några år in på 1900-talet, men är mycket läsvärda.
Sylvia Beach - Shakespeare and Company: min boklåda i Paris
Sylvia är bara några och tjugo när hon öppnar en engelsk bokhandel i Paris. Den blir sedermera legendarisk och stammisarna var bla Hemingway & Joyce. Skulle kunna döda för att få ha varit med på deras fester...
Thora Dardel - Jag for till Paris
Thora reser till Paris och lever jetsetliv, gifter sig med målaren Nils Dardel och träffar ungefär alla som var något att räkna med. Jag upprepar ovanstående skulle kunna döda-fras.

Inga kommentarer: