24 oktober, 2013

Andra boken, tredje rösten

En av de saker jag gillade med Rolf och Cilla Börjlinds debut Springfloden när jag läste den förra året, var den höga bladvändarfaktorn, att det var en typisk bok som håller en vaken för länge på kvällen eftersom man hela tiden vill läsa bara ett kapitel till, och ett till, och ... Ni vet. Det var en schysst thriller och jag gillade karaktärerna Tom Stilton och Olivia Rönning.
Därför lät jag nu uppföljaren Den tredje rösten följa med som sällskap på en lång flygresa (kan omöjligen läsa för svåra/tunga saker då, vill bara ha något där bladen vänder sig själva). Och hur det gick? Mja, jo, tja ...

I Den tredje rösten fortsätter vi följa Tom och Olivia, som fortfarande har gott om personliga problem, för att uttrycka det milt. Vi får också se mycket mer av deras mystiske vän Abbas, som blir personligt involverad när en kvinna han känt hittas styckmördad. Mordet på kvinnan visar sig så småningom ha kopplingar till ett mord i Sverige, där en tulltjänsteman funnits död i sitt hem.
Det är många trådar som ska fästas samman, och jag tycker att paret Börjlind lyckas rätt väl med det. Däremot är jag lite mindre förtjust dels i Abbas som gestalt, dels i de ganska många ganska orealistiska inslagen i berättelsen. Det blir lite för mycket av allt stundtals (svårt att förklara utan att spoila ...). Här finns inte heller riktigt samma driv som i Springfloden. Men visst, tillräckligt spännande för att hålla mig sällskap på flyget är det fortfarande. Det ska bli intressant att se vad de väljer att göra med serien och karaktärerna framöver.

Andra som också har läst: Mysterierna, Bokbrus, Vickes boklåda, Kim Kimselius, Annika Bengtsson.   

Inga kommentarer: