05 september, 2011

Måndagsfrågor!

Enligt O har komponerat en enkät med tjugo snabba frågor - precis vad jag ville ha idag, faktiskt. Mina preferenser är fetstilade, så här kan ni helt gratis lära er en massa om mig. Kommer säkert till nytta när ni minst anar det.

Morgonpigg eller nattuggla? Det är bara att inse, jag är tusen gånger bättre på det mesta på förmiddagen. Skulle gärna ha lite mer ork på kvällarna, för jag känner mig väldigt tråkig när jag börjar gäspa tidigt. Har en föreställning om att alla tuffa personer är kvälls-/nattmänniskor.
Bibliotek eller bokhandel? Här vill jag ju egentligen inte välja, men säger ändå bibliotek eftersom själva idén med att samla och gratis tillhandahålla böcker för alla är så fruktansvärt sympatisk.
Adlibris eller Bokus? Handlar väldigt sällan hos någon av dem, föredrar amazon eller riktig, fysisk bokhandel. Ogillar starkt den osnygga designen & färgsättningen på Adlibris sida, men de är snabba, trevliga och har bra sortiment så då blir det väl ändå de. Bokus sajt är dock snyggare!
Ljudbok eller e-bok? Har typ noll erfarenhet av e-böcker.
Inbunden eller pocket? Det är billigt och tar liten plats.
Vampyrer eller zombies? Alla gånger! Kommer knappast som en överraskning för läsare av denna blogg...
Camilla Läckberg eller Jan Guillou? Av så många anledningar.
En i taget eller slalomläsning? Tappar lätt tråden annars, och så slutar det med en halvläst bok. Svårt att genomföra i praktiken, dock.
Bokmärke eller hundöra? Man ska vara rädd om sina böcker! Här vill jag även tillägga att knäckta ryggar är en styggelse.
Chips eller choklad? Alltid och för evigt.
Biografier eller memoarer? Alla kan leva sina liv, men alla kan inte skriva om dem på ett bra sätt.
Skräck eller chicklit? Bu!
Boken eller filmen? Jag gillar att se min egen film i huvudet medan jag läser. Vissa undantag finns dock - Sagan om ringen är ett sådant. (Nu inväntar jag arga kommentarer.)
Twitter eller Facebook? Tusen gånger roligare.
Strindberg eller Heidenstam? Lite mer fart och fläkt över honom.
Kokbok eller Bakbok? Är mycket bättre på att baka, även om jag gillar att laga mat också.
Te eller kaffe? Kan ej leva utan.
Rött eller vitt? Mindre huvudvärk.
Boklördag eller ViLäser? Har ju inte DN, och nästan inget av det läggs ut på nätet.
Man Booker Prize eller Augustpriset? Tänker varje gång att jag ska läsa de engelska titlarna, men misslyckas. August har jag desto bättre koll på.

4 kommentarer:

Metronyx sa...

Ha,ha "arga kommentarer". Ja LOTR kan nog vara en sån laddad fråga. Själv älskar jag bägge. Jag tror att har man inte läst den före filmen så blir man kanske besviken. Språket är aningen högtravande och lite för poetiskt jämfört med filmen. Eller som min kompis Malin skulle ha sagt "för långa inflygnings scener". Men jag älskar boken och filmen avviker en smula, har fortfarande inte helt kommit över strykandet av Tom Bombadill : ) Fast ibland går det inte att riktigt överföra en känsla från en bok till film utan att göra om lite. Själv är jag ju "hooked on V" och tror att jag bor i Bon Temps, men har ändå inte kunnat läsa igenom första boken ?! Jag tror att hade jag läst böckerna först hade det varit annorlunda men c'est la vie.

enligt O sa...

Kvällsmänniskor är inte direkt tuffa de första timmarna på jobbet kan jag intyga. Inte någon dag i veckan. Tur att jag är lärare, för eleverna är inte vakna då heller och därmed lättlurade. Kul att läsa dina svar!

enligt O sa...

Förresten så älskar jag LOTR-filmerna, men kom inte ens igenom första boken. Då har jag ändå försökt tre gånger.

Calliope sa...

Hehe! Kan tillägga att Dexter också är ett av de där fallen när filmatiseringen (eller rättare sagt tv-serien) slår böckerna. Med hästlängder i senare delarna...