31 augusti, 2010

Författarfrisyrer vi minns

Igår blev det äntligen tid att låta frisören sätta saxen i mitt solblekta, knastertorra hår som hade fått vänta alldeles för länge på omvårdnad. Långa längder föll till marken och jag kom ut med tjugo centimeter mindre än jag hade när jag steg in. Lite färg på det och allt kändes genast mycket bättre. Hej då sommarblond - hej höstbrun intellektuell.

Förvandlingsnumret gjorde att jag började fundera på kombinationen bok+hår - går den alls ihop? Den stereotypa bilden av en författare är ju en nisse som blinkande mot ljuset kommer ut ur skrivarstugan med skrynkliga kläder och rufsigt hår (som ett resultat av att han upprepade gånger har dragit händerna genom det medan han har skrivit, får man förmoda). Neil Gaimans hårsvall är bara av många exempel på stilen, även om det i hans fall väl mest får anses charmigt slarvigt.
Välfriserade Hertha Müller

Själv skulle jag nog aldrig komma undan med just "charmigt-slarvigt"-beteckningen, utan får vackert leta efter andra litterära stilikoner. Att Hertha Müller har snygg frisyr har vi ju redan varit inne på, och att Donna Tartts klassiska page fyller sin funktion är ju självklart. Christine Falkenlands vita 90-tals dreadlocks är en klassiker och debutanten Therese Bohmans lockiga hårsvall gör mig lite avundsjuk. Men vilka finns det mer? Vilka författarfrisyrer minns vi, med skräck eller med förtjusning? Vem i bokbranschen har snyggast hår?

7 kommentarer:

Bokomaten sa...

Tycker Sofie Oksanen ligger bra till på kända författarfrisyerer också.. Fast herta är nog den enda jag själv haft som stilikon ett tag.:-)

PS sa...

Förgät ej Ezra Pound! Alan Moore är underbar. Hammett hade fin tofs. Tom stoppard är bra. Robertson Davies med sitt underbara vita hår är som Bernard Shaw.

Calliope sa...

Sofie Oksanen är ju ett helt stilpaket, eller hur man nu ska säga :)
Davies & Shaw ger båda starka jultomtevibbar!

Catrin sa...

JAg röstar för Gun-Britt Sundströms klassiska page med kort lugg. Dessutom har hon hållit fast vid samma frisyr i alla år. Stiligt.

Hermia Says sa...

Sara Lidmans coola, nonchalanta spret gillade jag..

a-lo sa...

Barbara Cartland... om nu peruker räknas.

Diana Gabaldon har annars ett hårsvall som gör att hon ser ut som hämtad från sina egna böcker.

Alices och Lyras Bokhylla sa...

Björn Ranelids' slemmiga vågor kommer jag alltid minnas med skräck. Ugh, han är som en blandning mellan Gilderoy Lockhart och President Snow...
/L