15 november, 2009

Att dö en smula

Om jag skulle varit fjortis hade jag dött en smula av att läsa det här; New Moon får 15-årsgräns på bio. Nu är jag 31 och tänker Yes! Då kanske man vågar sig dit! Världen förändras sannerligen när man blir äldre...

Läser också DNs andra artikel om Meyer och förvånas över att folk orkar fundera så mycket på henne och böckerna. Herregud. Ska det vara så svårt att förstå att många gärna läser vad de uppfattar som en spännande historia och att ännu fler läser den om det dessutom finns lite passion med? Är det något man behöver ägna milslånga analyser åt?
Analysera mig och jag biter

10 kommentarer:

Boktoka sa...

Fördelar med Stockholm: inbjudan till förhandsvisning på onsdag. Kan inte du och mannen flytta hit? Det vore så trevligt!

Bokomaten.. sa...

Hohoho, men jag har varit på 15-årsbio många gånger tyvärr och det har snackats högt och prasslats och fnittrats även då. Glömmer aldrig vilken horibel upplevelse det var att se "Låt den rätte komma in" bredid tre tonåringar, två flickor och en pojke, som störigt nog glatt pratade högljutt och klagade på hur äcklig de tyckte huvudpersonen var som snorade, vad synd det var att han inte gick och dog i vattnet på slutet osv... Usch... Visst var det 15-årsgräns på den?

Twilight hade ju också 15-årsgräns. Hur var den på bio här? Jag såg den ju utomlands. Bara tysta vuxna i publiken. Lovely.:-) Ska bli urkul att se New Moon med dig om det går! Läängtar.:-) Dessutom lite italienbilder i förhoppningsvis, ju. Kan knappast bli bättre:)

Bokomaten.. sa...

Såg förresten om Harry Potter and the Goblet of Fire här om dagen. De anande nog inte då att de hade en kille i rollistan som skulle få större stjärnstatus än Daniel Radcliffe.:-)

Nathalie T sa...

Själv har jag inte sett den första filmen än. Är ofta ganska skeptisk att se filmer som är baserade på böcker som jag gillar. Blev grymt besviken på Harry Potter och fången från Azkaban och har inte resten av filmerna för att undvika att bli besviken. Kanske hyr jag Twilight och går och ser New Moon på bio. När det är femtonårsgräns gör det kanske inget om man är lite äldre än den tilltänkta målgruppen. =)

Snöfrid sa...

Jag blev faktiskt ilsken när jag fick veta att de satt 15-årsgräns. Tycker det är så orättvist (mot de som är under).
Många som ser filmerna har ju säkerligen läst böckerna och då anser jag det så idiotiskt med en sådan åldersgräns. Då kan man ju redan handlingen! Dessutom blir det orättvist när de fått se första filmen att sen inte kunna fortsätta.
Nu är jag dock en 20-årig tjej som inte läst böckerna... än! Men ändå.

(hoppas inte jag lät sur på dig nu bara, dig tycker jag ju om ;)

Bokomaten.. sa...

Men Snöfrid.. förra filmen hade också 15-årsgräns... men det är klart många har väl sett den på dvd eller nedladdad.

Calliope sa...

Min hyllning av 15-årsgränsen hänför sig enbart till att jag vill se filmen utan alltför många störande element i salongen. Gränsen i sig tycker jag är lite bisarr; det finns miljarder filmer som har lägre gräns som innehåller mycket värre saker. Lite vampyrvåld har väl ingen dött av, eller? ;)

Bokomaten: vi får boka dag! Jag mailar!

Boktoka: det var det mest övertygande argumentet hittills för att flytta till Sthlm! Fixa en lägenhet centralt åt oss också så kommer vi :)

Snöfrid sa...

Bokomaten: Oj då, nu känner jag mig lite... vilsen och dum.
Men jag tycker i alla fall att de kunde sänka åldersgränsen en smula.

Bokomaten.. sa...

JA! Håller med dig snöfrid! På skolan där jag jobbar var det förra året mest tjejer i 14-16-årsåldern som läste böckerna, nu i höst och delvis i våras är det flera yngre tjejer som läst dem och några yngre killar. De kanske inte vara så heta på att se filmen förra året, men i år är de definitivt besvikna.

Dessutom är det verkligen löjligt med den här åldersgränsen. Bättre att som i vissa länder ha "vuxenbio" då där vissa föreställningar är barnfria. Har nog sett det i Sverige ngn g också. Eller varför inte ha två 15-årsgränser? En faktisk som är idag och en "i vuxens sällskap" som kan sättas på de filmer som.. tja, kan ses i vuxens sällskap från 11.

Annika sa...

Intressant artikel i GP angående detta:
http://www.gp.se/kulturnoje/film/1.250887-tonarstjejer-snuvas-pa-new-moon

Speciellt jämförelsen med Sagan om Ringen..