31 oktober, 2009

Mord i bokhandeln

Allt rätt - och ändå blir det fel. Även om Lorna Barretts Murder Is Binding har en till synes extremt hög Calliopefaktor har det tagit mig en halv evighet att läsa ut den. Den kändes seeeeeg som överkokt knäck.

Murder Is Binding är första delen i serien Booktown Mysteries, tre böcker som alla utspelar sig i Stoneham, New Hampshire. Den lilla staden har på sistone fått ett uppsving efter att ha specialierat sig på böcker. Man har helt enkelt gjort en Hay-on-Wye och öppnat en hel radda bokhandlar, alla med sin specialitet. Den vi följer i Murder Is Binding heter Haven't Got A Clue och säljer vintage-deckare. Butikens ägarinna Tricia Miles lever ett stillsamt liv bland böckerna tillsammans med sin katt Miss Marple ända tills hon en kväll upptäcker att det brinner i kokboksbutiken intill. Hon tar sig in och bland lågorna hittar hon Doris Gleason, affärens ägarinna, död. Men Doris har inte omkommit i branden, hon har blivit knivhuggen. Och från montern på disken saknas Doris mest värdefulla bok...

Värsta thrillern med andra ord. Nej, nu var jag elak. Det händer en hel del mer än att den värdefulla antikvariska boken försvinner och det hela är lite sådär mysigt småspännande. Passar bra att dricka te till och äta kex. Upplägget är ungefär detsamma som i Tea Shop Mysteries (som jag skrev om här) bortsett från att det nu handlar om en bokhandel istället. Det borde med andra ord perfekt för mig och jag borde sitta här och skriva lyriskt om hur mycket jag gillar miljöerna. Som ni märker är så inte fallet.

Mest beror det på att det bara är mysigt. Det händer för lite och mordgåtan är alldeles för enkel. Här finns inte heller direkt några särskilda karaktärer att fästa sig vid. Murder Is Binding blir nog därför både den första och sista delen jag läser i Booktown Mysteries. Vill jag ha mys-mysterier fortsätter jag hellre på Tea Shop Mysteries och vill jag läsa om bokhandlare som löser brott har jag ju alltid min käre Victor att återvända till. Det känns tryggt.

6 kommentarer:

Pomegranate sa...

Håller med, "trivsam" är väl det bästa man kan säga om den här boken. Jag beställde den tillsammans med Homicide in Hardcover (A Bibliophile Mystery, kanske är den bättre?) för precis som du skrev verkar det ju hur charmigt som helst. Såg på Amazon att det finns en hel drös "mysterieserier" av den här typen. Vad sägs om Coffea House, Flower Shop och Candy Shop Mysteries? Eller Needlework, Knitting och Scrapbook Mysteries..?

Pomegranate sa...

Hm, coffee ska det vara såklart.

Calliope sa...

Ja, jag såg alla de andra - det verkar finnas en hel uppsjö av liknande titlar. I varierande kvalité kan man tänka sig. Temysterierna var som sagt helt klart bättre, så vi får hoppas att din Homicide In Hardcover också är ok. Klatschig titel har den ju i alla fall :)

Camelia sa...

Vad bra att jag fick veta din åsikt om boken. Har sneglat på boken på amazon.com, men då man inte har kunnat kika inne i boken har jag inte kunnat avgöra om den faller mig i smaken. Kommer inte att köpa den nu. Hellre då en bok av temysterierna då.

Calliope sa...

Jepp, satsa på temysterierna istället!

Cicci sa...

Den här fick betyg 3 utav mig, lagom mysig men ingen höjdare alltså. Men ska dock läsa andra delen också, eftersom jag köpte den samtidigt. Framsidan är jag dock helt såld på, ljuvlig. :-)