09 december, 2007

What would Jane do? Inte gå på bio i alla fall...

Just nu känns det som om allt blir film; ingen bok är komplett utan en filmatisering. Jag brukar tvångsmässigt/pliktskyldigt (beroende på bok) gå till bion och kolla på alla som kommer men nu i jul vet jag åtminstone en premiär jag ska undvika: The Jane Austen Book Club efter boken med samma titel av Karen Joy Fowler. Den är nämligen riktigt ruggigt dålig.

Ironiskt nog inleds boken med följande rader:
"Då och då måste man bjuda in Jane Austen i sitt liv, menade Jocelyn. Låta henne ta sig en titt på hur det ser ut. Vi anade en baktanke, men vem skulle låta Jane Austen tjäna några onda avsikter?"
Hade jag varit Karen Joy Fowler hade jag nog övervägt en annan inledning. Den här kommer liksom lite för nära sanningen.

Fowler berättar om Jane Austen-klubben, en till synes oskyldig bokcirkel som samlas för att läsa och diskutera Jane Austens romaner. Tänk Spice Girls - här finns sex lätt urskiljbara typer så att alla har någon att identifiera sig med. Varje kapitel tar avstamp i en diskussion om en specifik Austenroman och handlar därefter huvudsakligen om den av klubbens medlemmar de befinner sig hemma hos den gången. Liv, kärlek, relationer och uppväxt diskuteras och tanken torde vara att man som läsare ska bli klubbens sjunde medlem; man ska bli personligt bekant med karaktärerna och engagera sig i deras tillvaro. (Vilket man naturligtvis inte gör.) Tonen är skvallrig, humorn småputtrig och miljöbeskrivningarna fyllda av pseudo-litterära liknelser.
Det är med andra ord pinsamt uppenbart att Janes goda namn bara utnyttjas för ge stjärnglans åt en i grund och botten rätt trist roman. Det klubben säger om hennes böcker är långt ifrån revolutionerande och romanens appendix (en faktadel om Austen samt frågor som man använda som diskussionsunderlag om man skulle känna för att starta en egen cirkel) är inte heller den speciellt övertygande. Så det är bara att upprepa frågan Fowler själv ställer: Vem skulle låta Jane Austen tjäna några onda avsikter?
Jag tror i och för sig att berättelsen gör sig bättre som film än som bok, men det räcker knappast. Så spara pengarna ni skulle ha betalt för biljetten - känner ni för något med anknytning till Jane, köp Me and Mr Darcy av Alexandra Potter. Tusen gånger roligare! Eller se för all del Becoming Jane; den var lite kul åtminstone.
Den som ändå känner sig masochistiskt lagd kan se trailern till Jane Austen Book Club här.

3 kommentarer:

Jenny B sa...

Tack för recensionen! Det jag läst om boken tidigare hade gjort mig skeptisk, och det du berättar bekräftar mina misstankar. Bra att veta!

Country Girl sa...

Jag håller med föregående skribent! TAck! Vilken rolig, intelligent och välformulerad sågning/recension (som bekräftade mina farhågor gällande boken!)

Calliope sa...

Jepp, tag varning!