25 december, 2007

Julefrid

Så blev det äntligen jul och jag kunde gå hem från bokhandeln. Halleluja! Friden sänkte sig över nejden i takt med att jag fyllde magen med choklad.

Eftersom jag jobbar där jag gör och har personalrabatt, brukar jag aldrig få böcker i julklapp. Bröd till bagarbarn, ni vet... Men årets överraskning stod pappa för - han hade varit på antikvariat och hittat några gamla titlar av Cora Sandel som jag inte har: Köp inte Dondi, Kranes konditori och Vårt krångliga liv. Go Daddy! Jag blev jätteglad; jag visste inte ens att de gick att få tag på. Bonuspoäng också för att de luktade så gott; sticker man ner näsan mellan bladen doftar det ljuvligt av antikvariat.

Jag är inte hundra på det men gissar att pappa har varit på antikvariatet på Södra Hamngatan i Uddevalla - ett ställe ni absolut inte ska missa om ni har vägarna förbi. Uddevallaborna tycks inte ha förstått vilket suveränt utbud där finns (eller mer troligt; de läser inte/har dålig smak) så kan man hitta allt möjligt roligt för inga pengar alls, både nytt och gammalt. Framför allt finns där ofta många fina utgåvor av klassikerna till fyndpris. Perfekt utflyktsmål till sommaren om ni är i Bohuslän.

Nu ska jag fortsätta tindra med ögonen framför granen, äta lite mer godis och gotta ner mig i någon trevlig bok. Har inte bestämt vilken ännu, men här finns så många att välja på så det är väl bara att sträcka ut handen...

Ha en riktigt god fortsatt julhelg!

******************************************************
Tack till http://www.gamlavykort.nu/ för bilden som får en tråkig stad att åtminstone se lite pittoresk ut...

Inga kommentarer: