03 maj, 2013

Dennis Lehane vinner Edgar Awards

Åh, så roligt att det blev Dennis Lehane som vann Edgar Awards i år! Fick just höra. Jag hejade kanske liiite mer på Gillian Flynn eftersom jag älskar Gone Girl aningen mer oreserverat än Live by Night, men gud, det är ändå synnerligen välförjänt. Att skriva fram en tid och en plats med så stark känsla som Lehane gör i Live by Night är beundransvärt på alla sätt. Grattis Dennis! Hoppas du får tårta och bubbel att fira med i helgen.

Läs min recension av Live by Night här, min recension av Gone Girl här, och Helenas ypperliga genomgång av de andra Edgar-nominerade här.

3 kommentarer:

Mrs Book Pond sa...

Jag blev också glad. Lehane är en av mina absoluta favoritförfattare men shame on me så har jag inte läst Live by night. Bra recension du har skrivit! Känner igen det där med one-liners-glädjen från kenzie/gennaro-serien.

gittan_2 sa...

Jippi! :) Så väl värd! Måtte han ha övergivit Kenzie och Gennaro för gott nu! Tycker han är bättre utan dem.

Anonym sa...

Jaa, grattis Dennis! Ännu mera grattis sedan jag fick reda på att det var första gången han blev nominerad. Helt vansinnigt ju, visst tänker man att han skulle ha knipit det flera gånger, inte minst för Mystic River..?

Tack för länk! Många bra bland de nominerade i år.