21 februari, 2013

Beautiful Creatures

Det där med att det troligen händer skumma saker inne i träskmarkerna, som jag skrev om igår? Fick väldigt mycket vatten på min kvarn när vi nu gick på bio och såg Beautiful Creatures. Den utspelar sig förvisso inte i Louisiana, utan i South Carolina, men likadana miljöer har de gott om. Är nu övertygad om att träsken utöver alligatorer, även innehåller allehanda magiska varelser och folk som gör mystiska ritualer.


Jag hade inte så mycket förväntningar på filmen eftersom jag inte har läst bokserien, men den visade sig vara helt ok underhållning. Den har ju jämförts med Twilight, och där kan man konstatera att Beautiful Creatures vinner med hästlängder. Ingen skämskudde behövs, den har inga sunkiga idéer om vem som ska göra vad pga kön, den har fina miljöer, och stundtals rätt smart och rolig dialog. Jag gillar till exempel att de boknördar sig så mycket; att de läser alla de där klassikerna som man som svårmodig, überintellektuell tonåring läste hemma på sin kammare. Det var också skojigt med allt man kunde känna igen i hela den här sydstatsgrejen, nu när vi åker runt här nere i krokarna.

Så - helt ok film! Den får också en extra guldstjärna för att Florence & the Machine är med i soundtracket.

Inga kommentarer: