07 februari, 2012

Bildjournalen: Dracula

Idag tycker jag att vi ska titta på Dracula-omslag genom tiderna!
Vi börjar med det här ganska gulliga, från Wessels Company 1901. Ger lite hemslöjds- eller julkänsla, tycker jag.


Mer klassiskt skräckig är den här röda, från Doubleday 1902. Jag gillar den galna blicken som både mannen och hunden har.


 Från samma förlag kommer också en annan röd utgåva, 1921. En klar favorit i all sin enkelhet.


Den här är underbar! Helt galen, och underbar! Den får mig också att tänka på Edward, som i tid och otid ju envisas med att glo på Bella när hon sover. Hu! Jag föredrar vampyrer som inte glittrar.


Och titta här: på etsy.com hittar vi naturligtvis den logiska slutpunkten - en Draculaväska! En kvinna i Texas gör väskor av alla möjliga klassiska romaner, bland annat finns där Alice i underlandet och Jane Eyre i snygga utgåvor. Väskor gjorda av böcker har vi ju sett många gånger förr, men de som Texaskvinnan säljer under logon Novelcreations är de finaste jag sett hittills. Kika in och titta!



Den som vill se ännu fler Dracula-utgåvor klickar med fördel in på Dracula Between hero and Vampire.

3 kommentarer:

Metronyx sa...

Ahh, vilken härlig väska, skapar onekligen ett habegär för en vampyrälskare. Jag måste fnissa lite åt "hemslöjdsomslaget", så gulligt: ) Men jag misstänker att greven skulle bli högst förnärmad över det.

Calliope sa...

Om inte alla redan kände till namnet Dracula, skulle man med hemslöjdsomslaget kunna sälja in den till intet ont anande gamla damer och farbröder :)

Sara sa...

Gillade omslaget med Edward-feeling. Dracula såg så söt ut som tecknad.

Åh, jag äger ju två upplagor av Dracula, ett jättehemskt grönt Penguin-pocket och en jättefin inbunden från Penguin. En sån här; http://30.media.tumblr.com/tumblr_lkat88ruMd1qdyq3lo1_500.jpg
Perfekt tillskott till min omslagsserie.