28 juni, 2010

Park Slope sightseeing

Säg Park Slope och de flesta boknördar får något drömskt i blicken. Eller kanske snarare något lätt maniskt i blicken. Jag gissar att jag nog kan ha sett lite hysterisk ut när jag på morgonen innan vi skulle åka satt och googlade frenetiskt för att se om någon möjligen hade lagt ut paret Hustvedt-Austers exakta adress på nätet. Naturligtvis var det ingen som hade gjort det; jag fick fram att de bor på 2nd Street men inte vilket nummer. Det går säkert att hitta om man engagerar sig/betalar, men jag nöjde mig med gatunamnet och hoppades att det var rätt. OOh, att få gå på samma trottoar som Auster, tänkte jag och for iväg med tunnelbanan.
Kanske här?

Park Slope visade sig vara ett tjusigt område, åtminstone i den delen som ligger närmast upp mot Prospect Park. Gatorna är lugna och husen är klassiska brownstone-hus. Jag kikade upp längs fasaderna och försökte se om något av dem såg mer litterärt ut än något annat, men det gick inget bra. Lika illa gick det med mitt ihärdiga stirrande på alla vi mötte - de undrade säkert vad jag tittade efter.

Eller också är de vana vid stalkers. Jag är ju knappast den enda som gått längs den gatan och kastat längtansfulla blickar upp mot fasaderna. För den företagsamme skulle det nog vara ett ypperligt affärstillfälle att trycka upp t-shirts att sälja i något närbeläget gathörn: Just another Auster stalker kunde det stå på dem. Eller Do you know where Siri is today? Please tell me!

Eller här?

Nej, det blev ingen författar-spotting. Stjärnorna lyste med sin frånvaro. Kanske satt Paul & Siri inne bakom nedragna persienner med varsin ispåse tryckt mot kroppen - det var ännu en stekhet dag i New York med strålande sol och dryga trettio fuktiga grader som fick svetten att rinna i floder. Trots det är jag nöjd med utflykten. Jag fick åtminstone se gatan där några av 1900-/2000-talens bästa romaner har skrivits. Det är inte det sämsta.

8 kommentarer:

Bokbabbel sa...

och den ser ju annars också lummig och trevlig ut!

Tack för diger boknördig NY-uppdatering!

Cinnamon sa...

Jag gillar verkligen de där husen. Det ser så msyigt ut..:)

jenny sa...

Hi hi, jag skulle ha haft minst lika stora ögon (Auster har varit ngn slags husgud se´n läänge och Siri; love, love, love her!). Så jösses va häftigt att få gå på deras gata...och oj, vad tjusigt det verkar...

Bokomaten.. sa...

Just another Auster stalker...JAG skulle köpa den t-shirten. Vilken komers!

a-lo sa...

Stalkertips (om än för sent): vet att det var ett reportage om Hustved i någon Vi läser med bild där hon gick på sin gata. Kanske det hade kunnat ge en liten ledtråd?

Fantastiskt coolt ändå. Du har ju kommit närmre än de flesta av oss andra iaf :)

Lisa H sa...

Himla himla fina hus och så mysigt med all grönska. Skulle inte tacka nej till en promenad (eller en lägenhet!) där.
Och jag tackar som Bokbabbel för en härligt boknördig NY-uppdatering :)

Cecilia sa...

De bor nästan i hörnet 8th Avenue. På höger sida om du kommer från 7th.

Calliope sa...

Stalker med koll! Jag är imponerad! Och glad, för då var jag på rätt del av gatan :)
Och visst är det fint - förstår att de har använt en del av bokpengarna för att bosätta sig där...