15 juni, 2010

Bibelbätet - den bisarra varianten

En rosa bibel med metallomslag, någon? Eller en prinsessbibel med glitter? Kanske får det vara något mer pojkigt, en race car-bibel istället?
Som svensk och därmed allmänt ickereligiös är det en smärre chock att upptäcka hur enormt mycket religiös, och då främst kristen, litteratur det finns i snart sagt varenda amerikansk bokhandel. På varje större kedjebutik hittar man minst ett par tre hyllor med biblar - och vilka biblar sedan. Idag blev vi stående på en Barnes and Noble på 5th Ave inte långt ifrån Times Square, där det fanns oändliga hyllmeter biblar för alla smaker. Glöm allt du tror dig veta om hur en bibel ser ut och föreställ dig istället något i den här stilen:The busy mum's bible. Som en filofax ungefär, i två nyanser av rosa läder på pärmen. Inuti en blandning av bibeltexter, kalender för en soccer mum, tips på hur man bäst uppfostrar barnen och hur man sköter hemmet.
Eller den här (och här ber jag om ursäkt för den kassa bildkvalitén):The Holy Bible STCC Race Car Edition. Kommentar överflödig.
Och de här två är som sagt bara en droppe i havet. Tonårsbiblar, blomsterbiblar, patriotbiblar, parbiblar, barnbiblar, you name it. På samma hylla fanns också en massa olika tillbehör, allt från bokmärken med Jesus-/Gudtema till specialdesignade bokomslag att skydda pärmarna med.
En annan avdelning som inte heller finns hemma, knappt ens i uttalat religiösa bokhandlar, är Religious fiction: berättelser anpassade till en kristen, främst kvinnlig publik. De flesta av böckerna tycktes utspela sig under pionjärtiden (förmodligen för att det är lättare att skriva en from berättelse om man inte behöver placera den i nutid), men där fanns också en hel del kristen chick lit. Fascinerande. Jag noterar alltsammans i kategorin saker jag inte trodde fanns, och noterar dessutom att det här ändå bara var utbudet i en helt vanlig kedja i det ändå förhållandevis sekulära New York. Vad ska det inte finnas om man kommer ner till de mer kristna staterna? Mycket bisarrt. Hade jag varit kristen, skulle jag nog nästan ha blivit förolämpad av alltsammans.

8 kommentarer:

Bokomaten sa...

Kristien chic lit????????? men allvarligt talat? Nog för att man visste att USA är enormt religiöst, men man kan nog på något sätt ändå inte förbereda sig tillräkligt.

Ina sa...

Det här är ju sinnessjukt och visar än en gång att det tydligen går att kränga i princip vad som helst. Helt galet att en sån stor efterfrågan uppenbarligen finns! Men man kan väl göra business av det mesta, även religion.

Trollet sa...

Hehe, ni ska inte döma så snabbt. Jag (tämligen oreligiös) har gett mig på ett flertal böcker i kategorin religious fiction (från början i utbildningssyfte) och de flesta kunde faktiskt passera för vilken chick-lit/romance som helst dock ofta med historiska inslag.

Jag bodde i Kanada förut och de flesta böckerna är inhandlade där så the craziness har spridit sig över gränsen norrut oxå :)

Om ni vill testa på något i genren rekommederas Tracie Petersons bok "A lady of high regard". Hon har säkert skrivit 50 böcker i genren..

Kom ihåg att öppna era sinnen :)

Martina sa...

William Paul Youngs Ödehuset är en kristen, tja, thriller(?) som är översatt till svenska... så kristendomen har smugit sig in i andre genrer också. Och svenska förlag nappar på idén.

nilla|utanpunkt sa...

Ja länder med enorma folkmängder får ju plötsligt en hel drös med egna genrer som i lilla Sverige aldrig skulle få en chans. Men denna genre kände jag inte till! Tack för det reportaget!

Cinnamon sa...

Hur funkar kristen chic lit? Kan ju inte vara mycket action där..Flicka möter pojke på bibelträff, förlovar och gifter sig innan första kyssen och sexet hänt. Pussar av utbyts men OBS! utan tunga och med händerna bakom ryggen. (Är ironisk);)

Zachan sa...

Vilka underhållande kommentarer. Kristen skönlitteratur (eller vad man ska kalla det på svenska) funkar faktiskt väldigt bra. Jag som kristen är faktiskt ganska van med scenen du beskriver i bokhandeln.

För er som skulle våga er på att testa kan jag inte annat än rekommendera Karen Kingsbury (som jag såg att du lyckats få med på bild). Hennes böcker borde du nästan kunna hitta i vilket bibliotek (i Sverige) som helst. Riktigt bra böcker om knepiga relationer.

En annan bok jag kan rekommendera är "Redeeming Love" av Francine Rivers. Den är en modern(are) version av Hosea bok i bibeln.Den utspelar sig på 1800-talet och kanske låter tråkig, men är helt underbar. Hemsk men underbar.

Calliope sa...

Jag är fortsatt skeptisk men kör på ni som tycker det verkar kul... :)