11 augusti, 2009

Farliga Sf-bokhandeln

Jag undrar när jag ska lära mig att besök på Sf-bokhandeln alltid, helt undantagslöst, slutar med att jag har mindre pengar på kontot? Gårdagens "jag ska bara titta lite"-sväng slutade naturligtvis med att jag kom ut med en bok under armen. Den här gången var det en för mig helt ny bekanskap, men eftersom den var i pocket och billig var det ok att chansa. Har bara läst några få sidor ännu, men än så länge verkar William Heanyes Memoirs of a Master Forger helt ok. Så här skriver Sf-bokhandeln själva om den på hemsidan:
"William säljer förfalskade böcker. Hans medhjälpare snor ihop förstautgåvor av Jane Austen-romaner, som William säljer till samlare. Det ger bra med pengar, som William skänker till härbärget för hemlösa där han bor. Han är begåvad, men lyckades aldrig bli annat än förfalskare. Varför? Svårt att säga. Han dricker för mycket. Han har svårt med relationer. Han ser demoner. Skuggvarelser omger honom och väntar på att han ska tappa koncentrationen för ett ögonblick. Så en dag dyker en mycket speciell kvinna upp, och Williams liv förändras för alltid."
Låter ju kul! Hoppas att den är värd pengarna. Jag vill helst slippa ångra att jag valde den framför den fina True Blood-kalendern som jag stod och fingrade på...

6 kommentarer:

Annika sa...

Den stod jag oxå och fingrade på när jag var på SF bokhandeln igår! Jag nöjde mig dock med del 2 (Hunting Ground)i Briggs Alfa och Omega serie som jag glatt överraskad hittade i hyllan (den skulle ju inte komma ut än på ett tag). Nåja nu kan jag invänta din dom över Memoirs of a Master Forger innan jag bestämmer mig för att trotsa min tunna plånbok och köpa den.

Calliope sa...

Jag ska avkunna dom när jag läst klart, så vet du om det är dags att köpa :)
Ska passa på att fråga dig om Briggs Alfa och Omega-serie; är den bra? Jag har tyckt mycket om hennes böcker om Mercy, men inte vågat mig på den andra serien. Men det kanske jag borde?

Annika sa...

Den första boken är inte lika bra som serien om Mercy, men klart läsvärd! Böckerna utspelar sig ju i samma värld (och är som sagt skrivna av samma författare) så på många sätt är dom såklart väldigt lika men Anna och Mercy är däremot väldigt olika. Anna är trasigare, mer osäker medan Mercy från början är ganska färdig till sin karaktär. Mäh..jag kan inte uttrycka mig vettigt när jag skriver..kort och gott, ge serien en chans, det är den absolut värd!

Anonym sa...

hej. du som jobbar i bokaffär kanske kan svara på min fråga: det är nämligen så att jag skulle vilja söka jobb i en bokaffär. Men hur vanligt är det att bokaffäer tar emot studenter (18 år). Jag är ambitiös och har viss erfarenhet, samt ett intresse för litteratur. Så på det sättet skulle jag väl passa. Men jag vet inte om det är någon slags policy/norm att mest anställa folk med "riktig" utbildning... ?

Calliope sa...

Det där varierar rätt mycket från butik till butik, så jag tycker att du ska går till "din" bokhandel och presentera dig och dina erfarenheter helt enkelt. Jag har varit med om allt från att man efterfrågat specialkunskaper till att de helt skiter i om man kan något om böcker och hellre ser att man har kassavana från Mc Donalds...

Torbjörn Wester sa...

Jag håller med dig till 100 % om att ett besök i SF-bokhandeln riskerar att leda till att tillgodohavandesumman på mitt konto minskar rejält... :-)

...tur att jag är så sällan i stockholm!

Jag har förresten lagt till en länk till din blogg i min länklista över bokbloggar. Om du vill får du jättegärna länka till mig!

http://www.litt.se