21 juli, 2009

Danska dagar I

Gårdagen spenderades i ett blåsigt men som alltid trevligt Köpenhamn - en storstad som till skillnad från många andra fortfarande har kvar en hel del antikvariat i centrum. Kikade in på en del av dem; min favorit ligger i en källarlokal på Vestergade. Innanför ett första stort rum, hittar man flera små trånga gångar som labyrintiskt söker sig allt längre in i källaren. Sneda hyllor lutar sig mot dig när du går, underliga stundtals lätt groteska antatomiska planscher pryder väggarna. Det luktar gammal bok. I slutet av den ena gången hittar man lite överraskande ett kök, komplett med kaffebryggare och servetter, en annan av katakomberna slutar vid ett minimalt skrivbord där en ung blond flicka sitter och skriver skrivmaskin under en naken glömlampa som dinglar från taket. Jag köpte inget, men drog in stämningen i djupa drag. Jag tror man skulle kunna starta en hel kedja bokhandlar där hela affärsidén var att skapa skumma, fantasifulla miljöer dit bokmalarna drogs som flugor, bara för att få vistas på ett ställe som fullkomligt skriker att här finns det så många, så udda, så bra böcker som du aldrig sett förut att du aldrig vill gå härifrån. Ska utarbeta affärsplanen och sätta den i verket efter att jag blivit miljonär.

Inte så långt ifrån antikvariatet, på Rådhusplatsen närmare bestämt, ligger tidningen Politikens Boghall - en välsorterad, någorlunda stor bokhandel med ett bra urval/stor sektion engelska böcker. Hade som vanligt inga problem med att hitta saker jag ville ha, däribland två för mig nya titlar: Firmin: Adventures of a Metropolitan Lowlife av Sam Savage och Confessions of a Jane Austen Addict av Laurie Viera Rigler.

Jag snor helt fräckt beskrivningen av Firmin från Amazon: Firmin is born in the basement of a ramshackle old bookstore but because he is the runt of the litter, he is forced to compete for food and ends up chewing on the books that surround him. Firmin soon realizes his source of nourishment has endowed him with the ability to read and this discovery fills him with an insatiable hunger for literature and a very unratlike sense of the world and his place in it. But the days of the bookshop and of the close community around it are numbered. The area has been marked out for 'urban regeneration' and soon the faded glory of the bookshop, the small local theatre, the unique shops and small cafes will face the bulldozers and urban planners. Brilliantly original and richly allegorical, Firmin is brimming with charm and wistful longing for a world that understands the redemptive power of literature and treasures its seedy theaters, one-of-a-kind characters, and cluttered bookshops.
Det låter verkligen som något för mig - och det trots att jag är en kattperson, snarare än en gnagartyp. Kom inte och säg att jag inte kan vara öppen för andra arter.

Confessions of a Jane Austen Addict tycks vara del ett i en serie och handlar om något så enkelt som ett stackars Jane Austen-fan som en dag vaknar upp och finner sig förflyttad till Austen-land och -tid. Inte superoriginellt, men ändå lite underhållande tror jag. Del två i serien heter Rude Awakenings of a Jane Austen Addict och har nyss kommit ut inbunden.

Jag tror att båda två kommer hamna i korgen nästa gång jag shoppar på Amazon, för jag var för snål för att betala dyra danska pengar för dem (vet ni hur mycket en dansk krona är värd nu?!? The horror, säger jag, the horror...). Vad jag däremot kände att jag inte kunde lämna bokhandeln utan var en finfin liten Taschen Movie Icons-bok om Johnny Depp, som min sambo var vänlig nog att upplysa mig om att han hittat på deras reabord. Är inte det värt en guldstjärna så vet jag inte vad som skulle vara det... Att ha en sambo som om inte uppmuntrar så åtminstone uthärdar ens fetischer är viktigt :) Vilket påminner mig om att det är dags att beställa biljetter till fredagens Johnny-premiär Public Enemies... mmm... Ska bestämt ta och göra det nu.

3 kommentarer:

Mikael Holmström sa...

Hm, Confessions of a Jane Austen Addict låter på den väldigt korta beskrivningen lite som den där tv-serien som svt visade för några månader sedan: Lost in Austen. Är det samma, eller en hel genre?

För övrigt suckar jag lite över att du har fått min stackars(?) sambo att läsa "Pride and Predjudice and Zombies"... ;D

Calliope sa...

Mm, jag associerade också till den serien, men såvitt jag kan förstå är det inte samma trots att de har suspekt stora likheter. Tror att det snarare är en hel genre som parasiterar på Austens goda namn ;)

Sambon i fråga vet att det finns mer att hämta där zombiesarna kommer från? "Sense and sensibility" and seamonsters kommer i september...

Mikael Holmström sa...

Oh, jösses...