21 mars, 2009

Blodsugare i cowboyboots

På våningen under är grannen igång med sin trumpet. Tut-tuuut-tut, kommer det genom golvet så det vibrerar i fötterna på mig och sambon här uppe. Vi lyssnar och försöker klura ut vad det egentligen är som spelas. Något med Tommy Körberg, tror vi. Däremot har vi ännu inte enats om huruvida det är "Stad i ljus" eller den där låten ur Chess, vad det nu är den heter.

Trots misshandeln av trumpeten, har jag just lyckats läsa ut From Dead to Worse, Charlaine Harris åttonde bok om Sookie Stackhouse. Och ojoj, så skönt det var att återvända till Bon Temps! Har haft abstinens sedan True Blood-tittandet tog slut. Har närt funderingar på att läsa om hela serien, men det kändes som ett dumt projekt att påbörja när det ligger så många andra måste läsa-böcker och väntar.

From Dead to Worse presenterar egentligen inte så mycket nytt, bortsett från en släkting som helt plötsligt dyker upp och vill umgås med Sookie. Vampyrerna bråkar om maktbalansen i området, varulvarna gör detsamma, Sookie blir naturligtvis indragen. Men på det hela taget är det mesta business as usual i det övernaturliga samhället. Jobba på Merlottes, någon kommer in och vill ha blod, någon blir biten i halsen, någon annan börjar dejta en varg. Ungefär så. From Dead to Worse är trevligt tidsfördriv men framstår som en mellanbok - en del som sätter allt på plats igen efter de milt uttryckt dramatiska händelserna i förra boken, men som också bereder vägen för nästa bok. Efter att ha läst den preview som finns sist i min pocketutgåva, anar jag att Dead and Gone kommer bli riktigt, riktigt bra. Varulvarna är på väg ut ur garderoben och tillsammans med dem alla shifters. Oh yeah. Kanske, kanske kan det prospektet få mig att överge min envisa övertygelse att läsa serien i pocket. Jag kommer förvisso vara tvungen att köpa pocketen när den kommer för att få symmetri i hyllan, men det är nog inte omöljligt att jag även införskaffar den inbundna när den kommer i sommar.

Vad nytt om vampyrerna annars? Tja, om man googlar efter bilder på Charlaine Harris kommer bland annat denna, i ärlighetens namn inte alltför smickrande bild upp:
Om jag förstår hemsidan den kommer från rätt, är den tagen på något slags paranormal romance-mässa, ett evenemang som av bilderna att döma bekräftar misstanken om att genren till stor del hålls uppe av rundlagda 40+ hemmafruar. Nej, nu var jag elak. Jag läser ju också sånt. Men det är väldigt svårt att vara snäll när man ser bild efter bild på överviktiga, medelålders amerikaner som helt utan hämningar klär ut sig till sina favvo-vampyrer. Se själva här. Gillar också en av bildtexterna: "Former Mr. Romance (& Current Christian Rock Recording Artist!) Mark Johnson sharing a laugh with RT Founder, Kathryn Falk". Snacka om karriärsbyte. Nå, antar att man ska se det som ett tecken på att allt är möjligt i landet i väst. Som vampyrer i cowboyhattar. Hm. Kalla mig konservativ, men jag föredrar mina vampyrer i europeisk klädsel...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Anthem och Stad i ljus är en smula snarlika - det tänkte jag på i höstas när jag skulle planka trumpetsolot i Stad i ljus (som jag hittade på YouTube).

Calliope sa...

Anthem! Så är det den heter, ja. Kan ju säga att de låter mer än en smula snarlika när de spelas av vår inte så musikaliske granne :)

Arina sa...

Har precis läst första boken. Gillade, mycket. Nu är jag också fast.

Men riktigt så beroende att jag köper både inbunden och pocket blir jag nog inte.

Calliope sa...

Tror du nu, nej...vänta bara! Besattheten ökar med varje del i serien :)

Mrs. B sa...

Jag tänkte precis som du när jag först såg bilderna på Harris. Och när jag nu följer länken bekräftas också misstankarna om varför Harris et al. hjältar ofta är så muskliga - det är vad de själva gillar! (Tänker främst på Harris serie om Lily Bard, som utspelas delvis på ett gym!)
Som min blogg antyder har jag funderat mycket över manliga skönhetsideal i amerikansk populärlitteratur på sista tiden...

Anonym sa...

Förbjud feta att skriva böcker!

Calliope sa...

Nej, Anonym, det vore väl extremt jävla korkat! De runda glada damerna skriver utmärkt! De passar bara inte i tajta vampyrinspirerade utstyrslar...