18 juli, 2008

I ett mörkt hörn

Semestern går sin gilla gång och även om den hittills varit extremt o-litterär, fick gårdagens utflykt den att kännas lite mer som jag. I ett mörkt hörn i källaren på en loppis hittade jag nämligen ett inbundet ex av Erik Fosnes Hansens Psalm vid resans slut - för 15 futtiga kronor. Pep av glädje. Den har jag letat efter i en sisådär 5 år. Det går med andra ord att fynda på de mest osannolika ställen. Hade jag haft lite mer tid på mig hade jag kanske kunnat hitta fler skojigheter, eftersom loppisen sköttes av en alkis som inte verkade ha någon aning om vad han hade i hyllorna. Till exempel hade han helt missat att han nog skulle kunnat ha ta mer än 5:-/st för de inbundna volymerna av Lessing... Nåväl. Det var ju bra för mig.

Annars går semestern ungefär som jag hade tänkt mig. Ingen tid att läsa annat än på kvällen när alla gått och lagt sig. Och internetuppkopplingen är så långsam att man hinner hämta fika och gå ett varv runt huset innan man ens får upp texten på sidorna man tänkt besöka. Bilder är med andra ord helt uteslutet. Jag känner mig extremt storstadsaktig som sitter och gnäller om sådant. Men som sagt - ett perfekt ex av Erik Fosnes Hansen för inga pengar alls är bra plåster på såren. Återkommer när jag är tillbaka i civilisationen.

1 kommentar:

Country Girl sa...

Vilken lycka när man finner sig ett ex av en länge efterlängtad bok! Grattis! Och inte sällan kan man göra fynden på samma sätt som du. På loppisar på landet kan man göra fantastiska fynd, både litterära och andra.