28 augusti, 2007

Atonement blir film

En av mina favoritböcker ska bli film! Ian McEwans förträffliga roman Atonement (på svenska utgiven under titeln Försoning) filmas i regi av Joe Wright.

Atonement börjar 1935. Det är högsommar och familjen Tallis är samlad på sitt lantgods. Genom ett fönster ser den 13-åriga Briony en händelse i trädgården mellan den äldre systern Cecilia och deras vän Robbie Turner. Briony är en enormt osäker flicka med mycket livlig fantasi och hon feltolkar fullständigt det hon ser. Hennes vittnesmål om vad som hänt förändrar livet för hela familjen under decennier framöver.

Atonement är ett fantastiskt portätt av en ung flickas psyke och en skrämmande historia om hur en liten lögn snabbt kan blåsas upp till orimliga proportioner och få eget liv. Om man bortser från bokens 50 första sidor - där absolut ingenting händer och man nästan ger upp - är den ruggigt välskriven och spännande. Jag misstänker att filmen kommer lägga fokus på andra delar av historien än vad boken gör eftersom den säljs in med orden: Joined by love, separated by fear, redeemed by hope. Det låter inte riktigt som boken jag läste, men jag hoppas ändå att det kan bli bra. Ska köpa en stoooor godispåse och bege mig till bion. Ni som inte läst boken -gå genast och köp den. Den finns i pocket på svenska och engelska.

Filmen har premiär 23 november.

Inga kommentarer: