15 mars, 2011

Små svarta män på ljus bakgrund

Det här är lite roligt: läsvärda bloggen Fixabook skriver om något som stört mig ända sedan jag jobbade på bokhandeln och köpte in pocketböcker.
Små, svarta silhouettmän på ljus bakgrund. Gärna med röd text till (så att man ska associera till blod?).
Männen finns en masse på omslagen till pocketdeckare. Eller vad säger man om Fixabooks talande bild:

När man ser ryggarna så här intill varandra blir det ju närmast komiskt. Som om en liten armé av pyttemän har invaderat bokhyllan. Om du vill se ännu fler, så har Fixabook en hel samling av bokomslag på temat; de har lagt dem under den talande titeln Shadow Men. Gå in och titta här.
Fixabook är på det hela taget en rolig blogg, så lägg till den i din reader om den inte redan finns där. Skriver både bra och roligt allt som har med omslag och design att göra.

7 kommentarer:

Hermia Says sa...

Det ser rätt bisarrt ut med dem bredvid varandra så där. Tänker på den här av Margitte :)

http://3.bp.blogspot.com/_3RT1kBGeitk/Sf4CXgB0TUI/AAAAAAAAABQ/k_mT3PtGzg8/s1600/magritte2.jpg

a-lo sa...

haha, så sant detta var, har inte tänkt på det förrän nu.

En sak jag själv lagt märke till är att det i princip alltid är skor på framsidan så fort en bok klassas som chick lit eller i den häraden. Visserligen kan skoinköp vara en betydande del av handlingen, men det kan lika gärna vara helt skofritt!

Bokbabbel sa...

Haha, ser ju helt knäppt ut sådär tillsammans faktiskt. Sugen på att noggrannt kolla igenom egna bokhyllan och se om jag hittar syndare där

Boktagen sa...

Vilken rolig hemsida! Och herregud vad många bokomslag som är lika varandra. Nog har jag tänkt på det ett par gånger, men när man ser dem sådär uppradade ser det nästan komiskt ut.

Calliope sa...

a-lo: såg du den här, apropå skor:
http://www.fixabook.com/copycat-covers/girls-legs
Haha!

DameBoudicca sa...

Nu kommer jag aldrig att kunna sluta tänka på det - särskilt inte om jag går förbi deckaravdelningen i en bokhandel!

mind the book sa...

haha, ska tänka på att smågubbspana i crime-hyllan fr.o.m. nu. tänker på änglarnas möte i biblioteket i NY i 'City of Angels', (eller vad hette den där remaken på Himmel över Berlin)