03 maj, 2009

Gräset är grönare på andra sidan bokhyllan

Tio överfulla Billyhyllor men inte en enda bok som verkar lockande. Ack, ack, ack. James Bradleys The Resurrectionist som jag började på häromdagen har visat sig vara lite seg och jag började se mig om efter något annat. Inget roligt fanns hemma. Inget roligt fanns på jobbet heller. Någonstans där började jag ana att problemet inte låg hos böckerna, utan hos mig själv. Det mest störiga med hela situationen är att jag vet vad jag skulle vilja ha; om bara Curtis Sittenfelds American Wife hade varit oläst skulle den ha varit perfekt. Eller möjligen Hustvedts Sorrows of an American. En tjock, extremt välskriven, gärna engelskspråkig roman hade suttit fint. Men var är de när man behöver dem? Inte i min hylla i alla fall.

Hade jag bara fått ändan ur vagnen skulle jag kanske kunna ha löst problemet genom att gå till biblioteket och låna något, men nu är det stängt sedan flera timmar. Jag hade annars kunnat tänka mig att låna någon av Mare Kandres äldre titlar - jag blev extremt sugen på att läsa henne igen när jag såg SVT:s K-special om henne i fredags. Såg ni också? Om inte, måste ni se den! Jättespännande om en författare som verkligen är saknad. Programmet finns att se på SVT Play. Det fick mig att genast hoppa in i hyllan och leta fram de Kandre jag har: Bestiarium, Kvinnan och Dr Dreuf och Xavier - samtliga titlar jag tyckte mycket om när jag läste dem. Av någon outgrundlig anledning har jag inte läst varken Aliide, Aliide eller Bübins unge och programmet fick mig att förstå att jag verkligen missat något. Måste åtgärdas.

Extra störigt är att jag samtidigt som jag dissar alla böcker jag har tillgängliga, kan tänka ut en lååång lista på titlar jag gladerligen skulle kasta mig över om de bara fanns här:
Jan Kjaerstads nya, Charlaine Harris Dead and Gone, Stephenie Meyers The Host, Bläckhjärta, Lehanes The Given Day... you name it. Allt som inte finns här. Ynk. Varför är alltid boken man inte har i handen den roligaste?

9 kommentarer:

Camelia sa...

Ja himlars vad gräset, (boken), är grönare på andra sidan staketet! Kan det vara våren som drar i en? För boklusten är som spretig och kinkig dessa dagar.

Boktoka sa...

Ibland när jag har det så där så tänker jag att nu NU NUUU!!! är tiden inne för ett läsexperiment. Och så tänker jag att jag ska be någon att säga en siffra mellan 1 och ... (antal hyllplan oläst man har) och sen en siffra mellan 1 och ... (antal böcker på den hyllan) och sen så läser man den boken. Och om man inte kan läsa just den boken (kanske del 2 i en serie) så läser man det man kan (kanske del 1?).

Låter det inte bra? (behöver jag tillägga att det aldrig hittills hänt att jag gjort det här? Men jag skulle gärna vilja prova, kanske börja hos någon annan...)

Så säg bara till så bistår jag så gärna med lite siffror.

Bokbabbel sa...

Åh ja, känner igen det där. Där sitter man med överfull bokhylla men inget känns roligt just i stunden och man vill bara surfa runt på Adlibris/Amazon och klicka hem det där man tror sig vilja ha just i den stunden

Lotta sa...

Jag har skickat efter två av Kandres, och sett programmet två gånger. Lite hooked :)

Lotta

Fru Spara sa...

Jag känner så igen mig i detta ;) ...jag har mer än en hyllmeter bättre litteratur som väntar på att bli läst...och det enda jag vill ha är något betydligt mer lättsmält: Charlaine Harris, Laurell K. Hamilton eller (ve och fasa) J.R. Ward Tänk så djupt ned man kan falla. ;)

Nu är jag ruggigt sugen på att läsa Dexter som du skriver om. Jag har läst om TV-serien och varit nyfiken på denna, men finns det böcker läser jag hellre än ser(först i alla fall). Tack för tipset!

Ps. Dead and Gone på väg hem till mig nu! Du anar inte vad jag suktar!

Johanna Ålander sa...

Jag tyckte jättemycket om The Host! Hoppas du läser den snart, skulle vara intressant med en åsikt :)

Calliope sa...

Boktoka: låter mycket experimentellt! Och spännande! Fast jag har inte alla mina olästa böcker samlade på ett ställe, så då kanske det blir svårt? Jag påbörjade en oläst-hylla en gång, men den blev full så fort att jag fick avbryta projektet... På något vis blev jag osugen på allt när det hamnade på den hyllan (jag är en komlicerad person, jag vet) och valde heller något annat. Håhå jaja.
Johanna: ska absolut läsa The Host! Fast jag väntar på att den ska komma i liten pocket; än så länge finns den väl bara i trade paperback vad jag vet och det är inget favvoformat. Men sen så!

Boktoka sa...

Hm. Jag däremot ÄLSKAR att ha mitt olästa samlade, för då kan jag liksom riktigt gotta mig i allt finfint oläst som står och väntar på mig i hyllan. Och jag har eh... två sektioner oläst för tillfället. And counting...

Jag gillar också att om det är snabba puckar veta var jag hittar det jag inte läst. Men men... jag kanske inte är lika komplicerad som du.

Men OM du är sugen på att få någon annans indikation så kan du väl nämna säg tio böcker som du har olästa och så får vi andra rösta helt enkelt?

Calliope sa...

Det har ordnat sig! Jag gick efter gratis-är-gott-principen och började läsa Sadie Jones Den utstötte som jag fått läsex på :)