12 januari, 2008

Lördag med varulv

En redan helt ok lördag blev ännu bättre när jag gick förbi alltid lika trevliga SF-bokhandeln och upptäckte att Carrie Vaughns Kitty and the Silver Bullet redan hade kommit. Och här gick jag omkring i tron att det skulle dröja ända till slutet av månaden innan den hann hit. Ibland finns det tillfällen när man är glad över att ha fel.

Kitty and the Silver Bullet är del 4 i serien man skäms för att ses med offentligt eftersom omslagen är så fula, men som man ändå inte kan låta bli eftersom de är spännande. Smart urban fantasy med en kul twist. Kitty är varulven som är värd för talkshowen The Midnight Hour på radio: "a late-night advice show for the supernaturally disadvantaged". Allehanda varelser (samt en och annan förvirrad gothare) ringer upp för att få hjälp med sina problem och Kitty försöker hjälpa dem efter bästa förmåga, utan att avslöja för varken familj, lyssnare eller arbetsgivare att hon själv inte direkt är 100% mänsklig. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att det där med att sitta tryggt och varmt i en studio med den övernaturliga världen på avstånd snart blir ett minne blott. Kitty upptäcker att det är väldigt mycket lättare att ge andra råd om hur de ska lösa sina problem än att reda ut sina egna issues.


Jag har sagt det förut och jag säger det igen; varulvar är lite osofistikerade, men Kitty är ok. Hon är inte alls lika ohyfsad & brutal som t ex Kelley Armstrongs arga håriga bestar i Women of the Otherworld-serien. Kanske kommer Kitty undan det värsta eftersom hon vägrar att vara med i en flock; så fort det börjar pratas om alfahannar och rangordning blir jag lite allergisk. Det blir bara pinsamt. Det är en del sådant i början av den första delen av Kitty-serien, men låt er inte avskräckas. Det går över ganska snabbt.


Vill ni veta mer om Kitty och Carrie Vaughn så finns det både en hemsida och en blogg. Där kan man till exempel få reda på sådana skojiga saker som att det redan finns en femte del på väg. Den dyker upp i höst och ges liksom de tidigare delarna direkt ut i paperback. Fantastiskt! Varför kan inte fler böcker ges ut i originalpocket? Det är så skönt att slippa välja mellan att betala dyra pengar eller vänta en halv evighet. Fram för fler paperbacks säger jag. Allt måste inte finnas med hårda pärmar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, vad läskigt. Jag satt just och funderade på om jag skulle beställa första boken i serien. x)
Köper alltid böcker från SF-bokhandeln, men måste för det mesta beställa över nätet då jag int bor särskilt nära... lite tråkigt då jag verkligen älskar stället.

Calliope sa...

Visst är det en schysst butik! Eller snarare tre schyssta butiker, för att vara mer exakt. Jag har turen att kunna handla i dem allesammans med jämna mellanrum men shoppar ändå allt som oftast i deras nätbutik :)
Tycker absolut du ska beställa del 1.

Anonym sa...

Oki, jag har bara varit i Sthm än så länge. Får försöka ta mig till de andra oxå.
Då lyssnar jag väl på dig och beställer den. ;)