06 mars, 2008

Kontaktannonsen gud glömde

Kontaktannons i dagens tidning, Sydsvenskan:

Författare sökes som vän. Du är intellektuell, torr, introvert och villig att
lära ut dessa karaktärsdrag. Jag är en kvinna, 26 år, bra lyssnare från
Öresundsregionen. Endast seriösa svar.


Que? säger jag. Jag har läst den 25 ggr med det enda resultatet att jag hamnat någonstans mittemellan sönderskratttad och djupt konfunderad. Vad ska hon göra med den stackars författaren? Varför behöver hon lära sig att bli torr och inåtvänd? Är det på allvar? Jag är sjukt nyfiken. Det borde vara förbjudet att sätta in så fantasieggande annonser utan att också sätta in en obligatorisk "såhär gick det" några veckor senare. Förstår de inte att de lämnar såna som mig i sticket? Det är som att läsa första delen i en skitspännande roman utan att någonsin få veta slutet. Så kvinna 26 från Öresundsregionen - hör av dig och berätta om du får napp! I'm dying to know.

5 kommentarer:

Country Girl sa...

Ja! Fortsättning krävs absolut! Annonsen är ju hur fantasieggande som helst och man undrar om den är ett slags konstnärligt projekt, ett skämt eller rena rama allvaret.

Bokomaten.. sa...

Men himmel! Jag trodde först när jag läste den här att det var du som skrev ihop en lite hopplös önskan eller något, men det är ju hur fint som helst. Hoppas det finns någon introvert författare där ute som vill bekanta sig med kvinnan... Kanske någon som borde svara?

Marianne sa...

Sedan kan man ju fråga sig hur man lär ut karaktärsdrag och om en introvert person överhuvudtaget vill ägna sig åt undervisning som kräver att kontakt tas med en okänd människa.
Mysko alltihop.

Anonym sa...

:D

Brukar du läsa kontaktannonserna i LRoB? Underbara! (Sammansattes t.o.m. en bok av dem för ngt år sedan.)
http://www.lrb.co.uk/classified/#PERSONALS

Calliope sa...

Hahaha! Hade ingen aning om att det fanns kontaktannonser i London Review of Books, men de var ju fantastiskt roliga :D