20 mars, 2008

Bokjunkie vill ha sitt knark NU

Jag har upptäckt ett intressant/skrämmande beteende hos mig själv. Varje fredag eller annan dag när jag vet att ledig tid stundar, ägnar jag tvångsmässigt en stund på eftermiddagen åt att cirkulera runt hyllorna på jobbet för att hitta någon ny bok att köpa. Jag tycks vara helt oförmögen att gå på ledighet utan att skaffa någon ny bokkompis att ta med hem. Så fredag - andra går till Systemet, jag knarkar böcker. Inser att poängen på boknördstestet nedan kanske borde ha varit ännu högre.

Idag har jag fredagskänslor även om jag ska jobba imorgon också. Tror att alla helgpeppade kunder har smittat. Således började jag naturligtvis fundera på om det inte var läge att göra slag i saken och köpa loss något ur giganto-högen jag har undanlagd. Men hör och häpna, när jag kom underfund med min fixa fredag=köpa bok-idé, så hejdade jag mig själv. Det har aldrig hänt förut och jag måste tillstå att det känns rätt underligt.

Istället tänker jag mig att påskhelgen (då vi egentligen skulle ha åkt på utflykt med picknick i solen) ska få bli klassikerhelg inomhus med godis på armlängds avstånd och snö i drivor utanför fönstret. Förmodligen kommer jag bli tvungen att äta extra mycket choklad för att trösta mig när snön kommer.

Vilka böcker det blir är ännu lite oklart, men jag lutar åt att ta mig samman och läsa ett par som jag tänkt läsa i evigheter men aldrig kommit mig för att påbörja: Gun-Britt Sundströms Maken och Daphne Du Mauriers Rebecca. Båda väntar i hyllan hemma. Med dem och lite tryffelpraliner känns det som att påsk kan bli ok även om det snöar. Hur ser era läsplaner ut i helgen?

5 kommentarer:

Martina sa...

Lördag, som jag har bestämt ska bli min "designated reading day" ska jag läsa klart Perdido Street Station (om jag inte hunnit läsa klart den redan, har omkring 300 sidor kvar), ta tag i Sushi för nybörjare (som är en besvikelse än så länge) och förhoppningsvis börja på Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow. Eller nån annan av böckerna i min att läsa-hög, om jag inte känner mig sugen på just den.

Anonym sa...

Jag ska åka till Göteborg och se herrarnas final i konståknings-VM och efter det bär det av ner till Danmark ett par dagar. Åker bil så har flera timmar på mig att läsa ;)
Eftersom det dessutom är lov så kan jag "vända på dygnet" och spendera nätterna med en bra bok. *s* Jag vet nog inget mer underbart än att ligga och läsa på natten; mörkt och tyst, äntligen får man läsa ifred.

Mikael Holmström sa...

Jag ska äntligen läsa Siri Hustvedt!! Hurra! Det har dröjt smärtsamt länge - har bara hunnit 70 sidor än - men nu jävlar är det dags.

Snöfrid - jag ska också på VM! Men, eh.. i egenskap av städpersonal :-S Kan i alla fall meddela att både åkningen och stämningen var fantastisk nu på torsdagskvällen, även om typ hela publiken tyckte att domarna dömde jättekonstigt: "den där sista tjejen var ju jätteduktig, men så ger dom mest poäng till hon som åkte rakt in i sargen... ja-a, jag förstår då inte hur dom räknar!"

Calliope sa...

Låter som ett helt gäng härliga helger är på g! Så mycket läsning, så många ägg, så mycket godis och ledig tid...

Apropå konståkningen såg jag nämnda kväll och måste faktiskt hålla med domarna; hon som åkte in i sargen var bäst även om hon ramlade en gång. Hon var sjukt duktig. Jag satt i soffan och kände mig ovig.

Amy sa...

Jag vill först säga; o, så mycket glädje jag har av din blogg sedan jag upptäckte den i höstas. Jag är äldre än du men gillar nästan alltid de böcker du rekommenderar. Jag är allätare! Och har hittat en del nytt tack vare dig. Tack för Murakami t ex! Jag fick "bara" 87% på boknördtestet, men jag känner igen mycket som du skriver. Det är nog tur att jag inte jobbar i bokhandel, det hade nog inte räckt med fredagsköp! Just nu läser jag "Hennes mjukaste röst" av Bengt Ohlsson. Brukar inte gilla kärlek, relationsromaner, men den är OK. Eva