27 mars, 2008

80's edition

Varje dag på väg till jobbet passerar jag ett par stora reklamtavlor där Din Sko just nu annonserar sin nya kampanj 80's edition, där de kör en nostalgitripp och säljer pumps, företrädesvis i cerise och andra färger vi hade hoppats skulle vara evigt glömda.

Tänk om man skulle göra likadant med böcker? En 80's edition? 1980-talets bestsellers all over again, intakta med tidstypiska omslag. Fruktansvärda författarporträtt på flikarna där alla har spretluggar med för mycket hårspray eller mjukt fluff à la Adaktusson. Vore fantastiskt!

Mitt åttiotal bestod mest av barn- och ungdomsböcker eftersom jag är född i slutet av 70-talet, men tänker jag 80 är det omöjligt att inte associera till Underhållningslitteratur med stort U. Jag har suttit en lång stund och försökt komma på någon seriös titel från den tiden, men det går inte. Säger kanske mer om mig och vilka kretsar jag umgicks i än om årtiondet som sådant, men ändå. 80 känns väldigt mycket FLN - Flärd, Lust och Njutning. Maffiga, pastellfärgade romaner av namn som Jackie Collins, Sidney Sheldon; Danielle Steel och så vidare.

Och vem minns inte Grottbjörnens folk? Det är också en serie som för mig är intimt förknippad med 80-talet. Jag vet att det har bloggats en del om den på sistone - många verkar ha fått sina första textuella-sexuella upplevelser därigenom. Jag var nog för ung och oskyldig för att ens fatta att det fanns sex i böckerna; jag trodde bara att de handlade om folk som bodde i berg och ritade på väggen. Jagade någon mammut då och då, typ. Ack, vad jag bedrog mig...

Sedan finns där ju även Inte utan min dotter. Visst kom den någon gång i slutet på 80? Filmen kom ju precis i början av 90-talet, så boken bör ha varit strax dessförinnan. Ingen stor litteratur den heller, men alla läste den. Gav upphov till genren "sann historia om kvinna som lider", vilket borde leda till smisk för författarinnan ifråga...

Dessutom - Stephen King! Lida, Jurtjyrkogården, Det; alla i samma tjocka, svarta omslag, designade för att skrämma livet ur oss små barn som läste dem i hemlighet om kvällarna trots att vi egentligen varken vågade eller fick lov. Han skulle absolut ingå i min 80's edition.

Jag tänker mig en 80's edition i begränsad utgåva, kanske till och numrerad. Kan bli svårt med tanke på att alla ligger på olika förlag, men visst hade varit lite coolt? Blev det succé kunde man utöka och göra en serie för varje årtionde. Tänk på nostalgifaktorn - alla skulle kunna köpa det just de kom ihåg från sin ljuva ungdom... Jag tror att det skulle bli en hit.

9 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Hihi, vilken lustig idé! Jag är född i slutet-ish på 80-talet, så jag minns tack och lov inget av frisyrer och klädstilar :D

Country Girl sa...

En mycket begåvad idè! Någon slags danskt band-upplaga kanske? Med homogena men ändå olika omslag... Olika färgtema för skräck resp. FLN... jag kan se det framför mig.

Själv läste jag Judith Krantz och förfasades och förtjustes av allt kinky (i mina fjortonåriga ögon) sex., men älskade framför allt alla mode- och stiltips man fick. Krantz visste en hel del om modevärlden.

Anonym sa...

Nej det var nog inte bara du som var oskyldig. Sexet kom in först i Hästarnas dal. När Jondalar klev in i handlingen.

Sidney Sheldon känns väldigt 80-tal för mig.

Calliope sa...

Fortfarande ingen som kommer på något endaste litet seriöst som skrevs dåförtiden? :)

Anonym sa...

Göran Tunströms "Juloratoriet" från 1984 är en av mina favoriter

Country Girl sa...

Seriös? Hur menar du? Jag nämnde ju Judith Krantz...

Mikael Holmström sa...

Mitt favoritomslag från 80-talet är lustig nog en inte-favorit-bok av min favoritförfattare Jan Kjærstad: Homo Falsus från typ 1985 (norsk utgåva 1984, vet dock inte om den hade samma fina omslag). Länk till bild: http://www.antikvariat1.se/bilder/4530L1.jpg

Calliope sa...

Seriös=svår och allmänt finlitterär :)

Den Kjaerstadutgåvan är inte att leka med... Det var en sådan jag läste enbart i hemmets trygga vrå när jag lånat den - inte en bok man vill vifta med på bussen, kändes det som. Fast omslaget passar ändå innehållet, tycker jag, ger samma känsla. Skum bok på det hela taget.

Mikael Holmström sa...

Ja, visst är den skum? Feminism? Filosofi? Eller bara gammal modernistisk författarkåthet? Jag tror vissa aspekter av 80-talet är oss så främmande att man aldrig kommer förstå dem.