31 mars, 2008

52 % ond

52% ond - det är jag det, åtminstone enligt testet How evil are you? som Ylva var vänlig nog att skicka länk till efter att jag ojat mig här nedan över resultatet av fantasy-testet. Än finns det alltså hopp!

You Are 52% Evil
You are evil, but you haven't yet mastered the dark side.
Fear not though - you are on your way to world domination.



För visst är det så att de onda karaktärerna är roligare än de goda? De ädla är de ointressanta om du frågar mig, åtminstone i 90 fall av 100. Mr Burns är skojigare än Flanders, för att ta ett väldigt icke-litterärt exempel. Mer än en gång har jag läst en bok där jag hejat på "fel" person och ropat han är bara missförstådd när de släpat iväg min hjälte till fängelset. Evil makes the world go round. Jag menar - vad skulle Hogwarts vara utan Snape? Lord of the Rings utan Sauron? Ju mer jag tänker på det, desto mer känner jag att jag blir tvungen att spontanposta en bild på nämnde Snape:
Så, nu kan jag gå och laga middag med gott samvete.

11 kommentarer:

Martina sa...

Mja, just Snape tycker jag är ett dåligt exempel - personligen tycker jag inte att han är särskilt ond, bara jobbig (disclaimer: jag har nite läst den sista boken). Hans enda försonande drag är just att det är Alan Rickman som spelar honom i filmerna...

Men nånting som jag funderar på när det gäller speciellt fantasylitteratur och ondingar: vad GÖR de egentligen, utom att vara überondast i universum hela dagarna? Knäcker Sauron nånsin en öl med grabbarna, liksom?

Martina sa...

Äsch. Och som vanligt kan jag inte stava till inte.

Country Girl sa...

Ofta är de "onda" personerna mycket mer intressanta och komplexa - t ex Snape (sista boken är helt klart avgörande, Martina!) som ju visar sig ha helt andra kvaliteer än vad man lurats till att tro genom hans småonda, jobbiga sätt att vara.
De helylle-goda är ofta trista, tvådimensionella och inte särskilt dynamiska. Fast om man tar Midgård, är ju personer som Galadriel och Gandalf otroligt mäktiga OCH goda, men samtidigt får de också kämpa mot maktlystnaden och "ondskan" inuti sig.

Calliope sa...

No no no - Snape är inte jobbig; han är fantastisk! Det är hans syrliga kommentarer som gör livet värt att leva på Hogwarts. Tänks så puttenuttigt allt hade blivit utan honom... Att han dessutom visar sig ha en massa saker för sig som vi inte visste något om, gör honom bara ännu mer intressant.

Och ja, jag tror faktiskt att Sauron knäcker en öl med grabbarna då och då. Det är väl just det som är det fina med att inte behöva springa omkring och vara ädel och schysst med rädda världen-komplex; man hinner festa också. ;)

Arina sa...

När det gäller skurkarna och hjältarna i just fantasylitteratur är de ofta lika endimensionella. Det är när de avviker från mönstret och har lite av varje som de blir intressanta.

Arina sa...

Och ja, snape är underbar. Jag vägrade tro att han var genomond just för att han hade en skurks alla attribut, det stripiga håret m m.

Calliope sa...

Oh dear - är det ett skurkattribut att ha stripigt hår? Då måste jag se väldigt suspekt ut. Inte lika mycket som Snape men ändå :)

Arina sa...

Är du inte svartklädd och allmänt otrevlig också så klarar du dig nog, annars får du kanske börja fundera över dina livsval.

Anonym sa...

Å, jag kan inget annat än hålla med dig! Älskar Snape! Han har såna underbart elaka kommentarer och man kan omöjligt undgå att lägga märke till hur han njuter av att få andra att känna sig illa till mods. Precis min stil. *ler elakt* >:)

Calliope sa...

Eh, jag är svartklädd allt som oftast och otrevlig - det är jag snarare specifikt än allmänt :)

Arina sa...

Evil!