29 oktober, 2007

Bokfemman vecka 44

Veckans tema för Bokfemman är drömvärld. Nämn fem böcker som du skulle vilja hoppa in i och få uppleva irl om du kunde.

Den här bokfemman kastar jag mig raskt över även om den utan tvekan innebär att jag outar mig själv som hopplös fantasynörd. Fast det anade ni väl redan... Here it goes:

Rowling - Harry Potter 1-7
Hogwarts! Jag skulle nog aldrig vilja sluta skolan om jag fick vara elev där. Det är min absoluta favoritvärld. Är inte alltför djärvt att gissa att den kommer vara med på de flesta andra bokfemme-listorna den här veckan.

Charlaine Harris - Serien om Sookie Stackhouse
Jepp, jag skulle gärna bo i en värld där vampyrerna har klivit ut ur garderoben och bor tillsammans med alla andra. Jag skulle säkert vara en av de där tragikomiska personerna som hänger alla sina lediga kvällar på Erics blodsugarbar Fangtasia.

Lewis - Narnia
Är lite rädd för häxan och det verkar läskigt att en stor kisse är kung men ändå.

Pullman - Mörka materian
Det är verkligen roligt att Guldkompassen kommer som film lagom till jul. Jag längtar så efter att få se hur de byggt upp Pullmans värld. Nog för att jag redan har en egen bild i huvudet av hur det ser ut, men ändå. Funderade en stud på om jag verkligen skulle vilja kliva in i den världen - den är ju ganska hemsk stundtals - men nyfikenheten tog överhanden.

Sandel - Albertetrilogin/Beach-Shakespeare and Company, min boklåda i Paris
De här böckerna får dela på en plats på listan eftersom de handlar om samma underbara period; sekelskiftet i Paris. Aldrig har så många intressanta människor samlats på en och samma plats som där och då. Det måste ha varit fantastiskt!

Eländes elände - nu fick ju inte varken Tolkien eller Mumin plats...och inte Neil Gaiman...och inte Michel Fabers 1800-tals London...och inte Shanna Swendsons magiska New York...och... är det någon som anar ett eskapistiskt drag hos mig...? Använder inte alls böcker som verklighetsflykt, o nej o nej.

6 kommentarer:

*Malin* sa...

Du har helt rätt - Hogwarts kommer ha en hel mängd nya elever innan veckan är över...:-)

Din nummer två har jag aldrig hört talas om men så som du beskrev lät det riktigt kul! Kanske skulle testa att läsa?

Marianne sa...

Det har inte det minsta med bokfemman att göra, men jag måste få berätta att jag tack vare din blogg just har haft läsupplevelsen Oskar.
För ganska länge sedan hade du en bild av omslaget till "The Book Thief". Jag köpte den för att jag kände igen den någonstans ifrån, och herrejäklar vad bra den var.

Tack! :-)

Calliope sa...

Marianne: Så kul! Grattis! Eller vad säger man? Roligt att du gillade den hur som helst. Apropå omslaget - visst är det snyggt? Måste erkänna att det var skälet att jag köpte den till att börja med; tänkte att den omöjligen kunde vara helt kass med en sådan utsida. Jepp, jag är ytlig. And proud of it!

Marianne sa...

Jättesnyggt!

Men den stackars Döden påpekar ju i boken att det där utseendet bara är dösnack (f'låt).

Undrar förresten hur många bra romaner man missar till följd av att de har omslag man inte gillar?

Country Girl sa...

Just for the record: Maxikissen i Narnia är inte kung, han är Jesus...

För övrigt alltid trevligt att se att CS lewis inte är bortglömd.

Bookhousegirl sa...

Åhh... Jag behöver ju inte göra någon bokfemma denna veckan, du har ju med alla mina favoriter, fyra av fem är ju inte dåligt, men du missade ju Undead and Unwed med Mary Janice Davidson... *LeR*