05 oktober, 2007

Helgen, jag och nörden

Det blev inga bakverk igår, trots att det var kanelbullens dag. Jag är rätt besviken, men funderar på att testa något kakrecept i helgen istället. Helt säkert är i alla fall att lördag-söndag ska gå i fridens tecken. Sambon är bortrest och jag planerar läshelg. Jag, lugn och ro, obscena mängder te och så en hel hög nya, underbara böcker. Känner mig löjligt glad och förväntansfull vid tanken, främst eftersom det har varit en stressig vecka på jobbet. Så nu jäklar. Lugn och ro, here I come.

I bokhögen ligger följande:
Jerker Virdborg - Mannen på Trinisla
Anders Wahlgren - Sigrid & Isaac
Jaqueline Winspear - Messenger of Truth
Stephenie Meyer - New Moon
Stephen Hunt - Court of the Air
Marie Hermanson - Svampkungens son
Underst ligger Den som gräver en grav av hon den isländska deckarförfattaren jag inte ens har orkat memorera namnet på. Den representerar det såliga samvetet, eftersom den är titeln som jag egentligen borde läsa först. Jag ska recensera den för jobbet men den känns sjukt ospännande. Hennes förra sågade jag, och jag tror den här kommer möta samma öde. Överväger starkt att ignorera den under helgen. Jag ska nog bara välja någon av de roliga och helt försvinna in i den. Om inte min psykotiskt sälskapssjuka katt hindrar mig, vill säga.

Så det är planen. Jag tror att jag därmed med råge kvalificerat mig som nörd när sådana helgplaner får mig glad. Det är tur att man har sambo sedan många år tillbaka, så man kan omfamna sin inre nörd i fred utan att känna att man borde hänga på krogen istället.

Inga kommentarer: