04 oktober, 2007

No place like mummy's kitchen

Klockan är snart lunch på kanelbullens dag och än så länge finns inte ett enda bakverk i sikte. Jag skulle ljuga om jag sade att jag inte var åtminstone lite besviken... Sätter mitt hopp till eftermiddagsfikan.

Dagens boktips känns därför givet; den sprillans nya boken Bara bullar av Åsa Swanberg. Blåbärsbullar, chokladsnäckor, citronsnibbar... Det är en sådan bok som får djupt dolda bakgener att stiga till ytan i ett mäktigt svall. På med förklädet och ut med mjölet, typ. Uppvuxen med en mamma som gladerligen, en gång i veckan, bakade allt bröd som familjen åt (japp, det var andra tider då) (så gammal jag kände mig nu med ens), drömmer jag mig tillbaka till hur det var de dagarna man kom hem från skolan och redan i dörren möttes av en söt, ljuvlig doft som skvallrade om att hela köket var fullt av varma kanelbullar. Behöver jag säga att jag ibland undrade om mina vänner följde med hem för att de ville träffa mig eller för att de helt enkelt ville åt sötsakerna? Se där, ett bullrelaterat barndomstrauma. Ska fundera vidare på vad det kan ha för inverkan på mitt vuxna liv under tiden som jag planerar vad jag ska baka i helgen. Det lutar åt snäckorna fyllda av choklad.

Inga kommentarer: