14 november, 2007

Inte bara kalcium

Jag & sambon väljer numera mjölk inte som i gamla tider efter fetthalt utan efter litterär gestalt. Idag valde vi till exempel att bära hem en liter Lord Byron-mjölk. Lenin däremot fick stanna kvar i kyldisken, trots att han (eftersom han var på minimjölken) hade fått en mycket käck gul färgton i ansiktet.

Alltsammans är en del av den lätt bisarra kampanjen från Skånemejerier, där man försett mejeriprodukterna med 500 kända gestalter ur historien. Folkbildning och reklam för HippHipps nya show i ett. Jag är tveksam till showen men mjölken är ju kul.

Fast vad är det egentligen man kan läsa om Byron på paketen?

"Engelsk poet som tyckte om att rida och hade hemorrojder /.../Erkänt vacker men haltande gång p.g.a. klumpfot. Sägs ha sovit med papiljotter och hade en tam björn å sitt rum i Cambridge då han inte tilläts ha hund."

Inte ens Rasputin (som man hittar på motsatta sidan paketet) får en så osmickrande beskrivning. Jag förstår att det ska vara kul (och det är det väl) men var det inte lite...elakt? Jag tycker synd om Byron när hans fysiska problem fläks ut och lovar, bara som kompensation, att göra extra god chokladmjölk av hela paketet.

2 kommentarer:

Country Girl sa...

Vad jag längtar efter Skånemejerier när du skriver sådär! Jag är trött på Arla och deras ostängbara paket - utan litterära hjältar.

Kanske de smädar Byron för att han var så kaxig? Typ:"du trodde du var så snygg och cool men var egentligen bara ett låghalt freak!"
Vad skriver de om Rasputin? Jag kommer osökt att tänka på att jag läst att han hade lem som en vedklabbe (jag erkänner, jag är sexfixerad) men det kanske de inte skriver på ett mjölkpaket, även om det hade varit vansinnigt kul!

Calliope sa...

Haha, fakta om Rasputins ökända lem hade ju kunnat pigga upp vilken råkall novemberfrukost som helst...! Men den chansen tar de inte; det mest anmärkningsvärda de skriver om honom är att han stod under ständig polisbevakning och att hans dotter blev tigertämjare på cirkus. Inga intima avslöjanden där inte!