06 november, 2007

En snygging vid namn Edward II

Edward Cullen står på min topp 5-lista över fiktiva karaktärer jag vill träffa IRL. Det spelar liksom inte någon roll att han om så skulle ske antingen a) inte hade tittat åt mig b) ätit upp mig. Det hade varit ok ändå. Det är ett mysterium hur man kan vara gjord av enbart bokstäver och ändå så charmant & snygg.

Som ni förstår har jag läst ut New Moon, del 2 i Stephenie Meyers vampyrserie Twilight. Trots att den bitvis har ett långsammare tempo än ettan, lever den definitivt upp till mina skyhöga förväntningar. Jag ska inte spoilera överraskningarna den rymmer genom att berätta en massa om handlingen; istället hänvisar jag er till det jag skrev om ettan. Tycker man att det låter det minsta spännande kommer man inte bli besviken på tvåan. Tvärtom innehåller den mer monster. Nice!

Läste på också med skräckblandad förtjusning på Imdb att Twilight ska bli film under 2008. Kul men stor risk för kalkon om inte man gör det på rätt sätt. Passionen mellan Bella och Edward fungerar alldeles utmärkt i bokform men kan nog lätt bli patetisk på film. Den är inte castad ännu och jag håller tummarna för att det blir några bra, gärna okända skådisar som gör den. Själv vet jag exakt vilka jag skulle vilja se i huvudrollerna, men jag vet inte vad de heter. Hur störigt är inte det? Jag ser dem framför mig men kan för mitt liv inte komma ihåg vilka de är. Hrmpf. Under tiden jag funderar på det, tycker jag att du ska rusa iväg och köpa ettan om du inte redan gjort det. Gör det annalkande vintermörkret åtminstone lite roligare...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det här låter ju som en väldigt trevlig serie för oss fangbangers... : ) Jag har nu inhandlat den första delen. Tack för tipset!

Calliope sa...

Det ÄR en väldigt trevlig serie - please spread the word! Edward for president! Eller nej förresten...

Anonym sa...

Jag är helt emot filmen, jag gjorde nyss ett inlägg om det. Jag jade tänkt bojkotta den tills jag hörde att Rachel Leigh Cook kanske ska spela Alice. Och jag kan verkligen se henne som Alice. Så nu vet jag inte hur jag ska göra...

Jag håller verkligen med dig om Edward. Jag grät när vissa saker i boken hände (host, vill inte förstöra läsningen för någon). Det var synd att det inte är mer Edward i boken :)

Calliope sa...

Ja, det gäller verkligen att de castar rätt, annars är det kalkonvarning så det står härliga till. Skulle göra mig så BESVIKEN om den inte blev bra...

Och visst hade man velat få se mer av Edward i tvåan!