09 november, 2007

Kallt ska med kallt fördrivas

Ont ska med ont fördrivas - eller i det här fallet; kallt ska med kallt fördrivas. Det är min nya idé om hur man bäst bekämpar den annalkande vintern. Bara för att det är så kallt och hemskt ute, tänker jag tipsa om den trevliga boken Iskallt: Från vaniljglass till semifreddo av Elisabeth Johansson.

Här lär man sig att göra egen glass och andra frusna frestelser. Lyssna på det här till exempel: Grönt te-glass med lemon curd, jordgubbssemifreddo med biscottismulor, blåbärs- och lavendelparfait... And it goes on and on and on. Stora, snygga bilder i flashig layout gör att den sista tvekan man eventuellt har försvinner. Farväl dieter och kontrollerat sockerintag! Hej godiskoma!

Enda kruxet är att man behöver en glassmaskin, och det har jag inte. Men det är ett problem på väg att lösas; jag har skrivit upp det på önskelistan. Tills dess ska jag luta mig tillbaka och njuta av fredagskvällen tillsammans med sambon och en nyinköpt låda Ben & Jerry-glass. Hittade en ny sort som jag inte provat - den har det tilltalande namnet Chocolate Therapy. Kan knappast bli fel.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Iskallt inte är den enda smaskiga titeln som Elisabeth skrivit. Hon har även gjort Älskade jordgubbar och Smulpajer (som jag skrev om här). Superfina böcker båda två med massor av yummi-recept.

Inga kommentarer: