22 november, 2007

Ut ur skuggan

Bland månadens nyheter från Månpocket finns Jessica Kolterjahns Ut ur skuggan, en av årets bästa svenska debuter. Jag tyckte mycket om den när jag läste den i våras - om inte annat bara för att Kolterjahn till skillnad från majoriteten av debutanterna vågar skriva en riktig roman, något som inte bottnar i självbiografiska upplevelser av storstadsliv i 2000-talet. Tvärtom; tänk sekelskifte, överklass och stiffa familjer, så hamnar du nära.

Ut ur skuggan handlar om Agnes som växer upp i en högborgerlig miljö under 1920/30-talet. Men hon inte som de andra; hon blir fotograf och förälskar sig i en kvinna. Förälskelsen tycks i förstone besvarad, men katastrofen väntar runt hörnet. Förhållandet avslöjas och plötsligt faller hela hennes liv samman. I ett försök att hitta en ny möjlig tillvaro gifter hon sig med en författare, men äktenskapet står på ostadig grund och Agnes förstår snart att det inte är där hon kommer att hitta sitt sanna jag. Steg för steg börjar hon skapa ett annorlunda liv och bryter sig loss från normen.

Identitesskapande och kvinnofrigörelse med andra ord, placerat i en tidsperiod som passar ypperligt för just dessa teman. Historien om Agnes berättas i korta koncentrerade stycken och de få detaljerna som nämns är precis de rätta för att du ska se scen efter scen spelas upp framför dig som på film. Naturligtvis ekar texten här och där av författare som Cora Sandel och Agnes von Krusenstjerna men det hade knappast heller en mer van skribent kunnat undvika om det var frågan om att skildra kvinnoliv under början av 1900-talet. Kolterjahns berättelse framstår ändå som stark och självständig nog. Hoppas att hon skriver mer!

1 kommentar:

Anonym sa...

En mycket bra bok, vill jag säga. Jag stäckläste den under en helg.
Jag hoppas att Kolterjhan kommer ut med fler liknande böcker som Ut ur skuggan. Så otroligt gripande och välskriven roman.

Har du tips till bra böcker, ge dem gärna till mig...

Har du läst Elisabeth Rynellstvå böcker "Hohaj" och "Till Mervas" två mycket bra skrivna böcker som handlar om sorg och ensamhet.
Xenia