16 november, 2007

Gå under jorden

En morgon när 12-åriga Ananka tittar ut genom fönstret i lägenheten hemma i New York ser hon att ett stort hål gapar i marken. Både gatan och en bit av parken har sugits ner. Ur hålet klättrar en liten figur upp, täckt av lera. Den vinkar till Ananaka och försvinner. Nyfiken som hon är går Ananka ut och klättrar mot bättre vetande ner i hålet. Under marken finns en komplett bar och i dess golv en fallucka som leder ännu längre ner... Räddningsarbetarna avbryter Anankas upptäcksfärd men hon hinner få med sig en bok hon hittar därnere. Den heter Glimtar från Gotham och berättar om Skuggornas stad; ett gigantiskt system av hemliga rum och tunnlar, begravda djupt under New Yorks gator. Ananka kan inte ta sig tillbaka ner dit själv, men så möter hon den mystiska Kiki Strike som tycks känna till staden bättre än någon annan...

Jag är väl ungefär dubbelt så gammal som det är tänkt att man ska vara för att läsa Kirsten Millers Kiki Strike I; Skuggornas stad, men jag hade svårt att slita mig när jag väl hade börjat läsa. Det är hur spännande som helst och ovanligt välskrivet för att vara en ungdomsbok (Detsamma gäller dock inte för korrekturläsningen som är bedrövlig). Så släng er i väggen Kitty och Fem-böcker och Petrinideckare och Lasse-Maja-detektiver! De här tjejerna är såååå mycket häftigare än ni någonsin kommer att bli.
Här finns gott om schysst girl power - det är aldrig snack om något annat än att brudarna fixar allt själva. I slutet av varje kapitel finns det dessutom tips om allt från hur man bäst förklär sig till hur man undviker fula gubbar på stan eller genomskådar någon som ljuger - skrivet med lätt ton men faktiskt användbart på allt från nätraggare till mobbare i skolan. Jag gillar det skarpt och hade tyckt ännu mer om det om jag var ny på högstadiet och lite nördig som Ananka. Framför allt är det skönt att berättelsen aldrig blir fånig; även om den vänder sig till unga så tas läsaren på allvar.

Eftersom det närmar sig jul kommer jag definitivt att rekommendera Kiki Strike till alla kunder på butiken som frågar efter tips till sina barn - det här är riktigt, riktigt bra läsning för de som vill ha något spännande när Harry tagit slut.

Kirsten Miller har också gjort en snygg hemsida till Kiki & de andra. Kolla in den!

Inga kommentarer: