12 november, 2007

Bogforum i Köpenhamn 16-18 nov

I helgen är det dags för den årligt återkommande bokmässan i Köpenhamn. Den danska mässan är mycket mindre än sin svenska motsvarighet i Göteborg både i kvadratmeter och kändisfaktor räknat, men man kan ändå hitta en hel del intressant att se på. Och den har absolut sina fördelar; eftersom mässan är såpass mycket mindre blir den också hanterbar. Man slipper hysterin och den värsta trängseln. För den med stalker-tendenser finns också större möjlighet att komma författarna nära, något jag glatt konstaterade det året Jan Kjaerstad var där. Calliope kramar fortfarande sitt signerade ex av Tecken till kärlek som hon lyckades få den gången... sweet memories....Jan rockar.Riktigt lika kul som då blir det nog inte i år, men jag funderar ändå på att åka dit. Bland de inbjudna författarna i år finns Richard Ford, Lars Saabye Christensen, Jonathan Lethem, Ib Michael och Anne B Ragde. Från Sverige kommer bara en handfull - mest kända är Martina Haag, Camilla Läckberg och Maj Sjöwall.

Dessutom kommer två av mina gamla favoriter som det har varit tyst om länge: Louise Welsh (The Cutting Room, Tamburlaine must die) och Erik Fosnes Hansen (Berättelser om beskydd, Falktornet m fl). Båda två är aktuella med varsin ny roman i dansk översättning. De svenska förlagen verkar inte bry sig nämnvärt - åtminstone har de inte velat säga något om översättningar ännu. Louise Welshs nya The Bullet Trick är på väg till mig i ett litet paket. Fosnes Hansen däremot får nog dröja lite, öven om jag är väldigt nyfiken. Jag tyckte mycket om hans Berättelser om beskydd men hade nästan givit upp hoppet om att det skulle komma något nytt.

Roligt är också att höra att Louise Welsh numera bor i Berlin och skriver på heltid. När hon var på mässan i Göteborg för att prata om Tamburlaine Must Die för några år sedan, jobbade hon fortfarande på universitetet hemma i Glasgow. Skrev gjorde hon bara på lediga stunder, något hon beklagade. Kul att hon fått möjlighet att ägna mer tid åt författandet! Jag ser fram emot att läsa The Bullet Trick som enligt ryktet ska vara lik debutromanen The Cutting Room, men som istället utspelar sig i Weimartidens Berlin.

1 kommentar:

Bokmoster sa...

Jag skulle förstås gå och lyssna på(och småstalka...) Lars Saabye Christensen!