07 november, 2007

Bokfemman vecka 45

Veckans tema för Bokfemman är middagsbjudning. Välj fem fiktiva litterära karaktärer som du vill bjuda hem på middag och motivera dina val.

Mrs Calliope said she'd buy the flowers herself....vem kan motstå en litterär bjudning? Min blir säkert både trevlig och lätt schizofren, precis som min bokhylla. Inbjudningar gick till:

Sirius Black
Jag har fortfarande inte hämtat mig efter hans tragiska bortgång i HP5. Trodde (hoppades, snarare) att Rowling skulle ta tillbaka honom på något sätt men tji fick jag. Alltså får jag själv göra det genom att bjuda på middag.

Owen Palmer
Owen är den lätt förvirrade men ack så intelligente och begåvade trollkarlen i Shanna Swendsons serie Hex and the City. Modig, snygg, spännande, charmig, romantisk, kan trolla...mer än så behövs inte för att förtjäna en stol på middagen. Enda problemet med Owen kan bli konversationen; han är rätt blyg. Men jag tänker mig att man kan lösa problemet genom att placera honom bredvid Sirius så kan de prata besvärjelser och trollstavar.

Jonas Wergeland
Jan Kjaerstad har skrivit drygt tusen sidor om denne karismatiske norrman, men ändå är jag fortfarande nyfiken. Ikon, nationalhjälte eller egocentrisk tölp? Oavsett vilket tror jag han har mycket att berätta.

Alberte Selmer
Jag vet att jag låter som om någon tryckt på repeat, men jag ville vara med kring sekelskiftet i Paris och leva bohemliv. Cora Sandels Alberte var där och det skulle vara fantastiskt att få höra henne berätta ännu mer än hon gör i triolgin.

Willy Wonka
Kan säkert lätta upp stämningen med oneliners om samtalet går trögt. Dessutom tänkte jag mig att han kunde få sponsra desserten. Om det dessutom visar sig att han faktiskt ser ut som Johnny Depp är det en ytterligare bonus.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Bara en undran också, såhär på slutet; är inte upplägget med fiktiv middag hämtat från tv:s Go Kväll? Har ett vagt minne av att jag någon dag när jag zappade runt såg Ranelid sitta vid ett tomt bord och orera om vad han ville säga till Bush...? Har jag drömt det eller hände det?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet inte hur gärna jag vill komma på din middag!

Sirius Black har alltid legat etta på min fangirl-lista, men tyvärr så blev han nerpetad när Edward anlände. Jag är seriöst kär i Edward. Sirius Black blev inte bjuden på middagen eftersom jag inte kan kolla åt två håll samtidigt ^^

Jag övervägde faktiskt att bjuda Willy Wonka på min middag också. Jag gillar Willy Wonkas lite udda snurrade stil.

Country Girl sa...

Du vet väl att ditt inlägg om hur viktiga omslagen på böcker är, står omnämnt - och citeras - i senaste Svensk Bokhandel (nr 18, kom idag)? På sidan 25 med bild på ditt exempel på missvisande omslag - I en klass för sig!
Coolt.

Calliope sa...

Ylva: jag såg det idag! Kul att du också läste det :)

Erika sa...

Calliope: Jag prenumererar på SvB (trots att den finns att läsa både på jobbet och på nätet, men jag vill ju ha mina egna vår- och höstkataloger osv.) och såg också notisen. Roligt!

Country Girl sa...

Jodå förresten, konceptet är taget direkt från Go'kväll - invitera dina önskegäster, vilka som helst.