09 oktober, 2012

Lite mer bokmässa

Tömde kameran på bilder och hittade ännu några favoriter från bokmässan i Göteborg. Först var det miniseminariet med Mia Ajvide och John Ajvide Lindqvist, där de inte bara presenterade sin nya bilderbok Sulky och Bebbe regerar okej, utan även fick publiken att sjunga allsång. Underbart!



Och så var det seminarium med flera av författarna som man hittar i novellsamlingen Het. Här syns två av dem, Sara Ohlsson och Jenny Jägerfeld, som båda läste en liten bit ur sina respektive noveller. Jag blev hemskt nyfiken på boken och såg just att den fanns som e-bok, så jag ska ladda hem den och läsa. 



Det här var också ett intressant seminarium; representanter för ett antal mindre/mellanstora förlag pratade om hur man bär sig åt för att hitta, översätta och sälja böcker på andra språk än engelska. Hur gör man för att publiken ska hitta de här titlarna? Roligt var att flera av dem, bland andra Sekwa och Brombergs, framhöll bokbloggarna som en viktig faktor i sammanhanget. Kul!



Är jag trött på plotten "man med fantastiska förmågor råkar ut för något omvälvande" eller kommer jag att läsa Jan Kjaerstads nya roman Normans område? Har inte bestämt mig ännu. Jag brukar ju gilla hans böcker, men han har sannerligen upprepat sig en smula på sistone ... Hur som helst var det roligt att lyssna på honom när han pratade med Åsa Beckman. 


Och så ett par bilder till från fantasy-seminariet. Johanna Lindbäck, Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren, Maria Turtschaninoff och Lene Kaaberbøl kunde jag gärna ha lyssnat på ännu längre. 




Nu är det slut på mässrapporter från i år. Sjukt kul var det att vara där, sjuk (=förkyld) är jag nu. Men det var det värt! Måste också säga att jag är kraftigt imponerad av alla er som orkade att åka på Kontrast/Swecon i Uppsala nu i helgen. Två såna helger i rad och ni står fortfarande upp ... Respekt! Ni verkar ha haft det minst lika skoj som vi hade i Göteborg dessutom, och det kunde man ju tänka sig med ett så fullspäckat program. Härligt!

Inga kommentarer: