02 oktober, 2012

Ringbling, seminarier och mingel

Med en trötthet som antar episka proportioner, konstaterar jag att bokmässan 2012 var precis så rolig som jag hoppades att den skulle bli. Jag var där alla 4 dagar, och hann med både jobbmöten, bloggträffar, seminarier, monterframträdanden, bloggluncher, förlagsfester och tusen olika mingel. Tror nog sällan att det minglats så mycket som på den här mässan, faktiskt. Jag gillar att det numera finns så himla många bokbloggare att hänga med på mässan - var man än går kan man alltid hitta trevligt sällskap. Lovely! Här är en del av det jag såg under mina mässdagar: 


Ada Wester från Gilla böcker intervjuade Amanda Hellberg och Christin Ljungqvist på unga scenen om skräck och spöken, en av mässans roligaste att lyssna på. Medier, hemsökta hus, ensliga busshållplatser och skrämmande harar var några av ämnena som togs upp.


I tidningen Fokus monter samtalade Johanna Koljonen och Carl-Michael Edenborg om erotisk litteratur förr och nu. Samtalets höjdpunkt torde vara högläsningen ur Mammas tre flickor, som fick Koljonen att förskräckt hålla för öronen. 


Eld - boken som fanns överallt. Sara & Mats framträdde flitigt, här nedan i en intervju på unga scenen. De passade också på att avslöja sitt hemliga projekt, seriesamlingen Berättelser från Engelsfors som kommer ut i april 2013. Ser grymt mycket fram emot den!



Hos Printz Publishing bjöds det på ljuvliga små cupcakes, vilket jag naturligtvis inte missade ... Recepten kom ur den sjukt fina Det bästa från Magnolia Bakery, New York


Hos Rabén & Sjögren berättade Hanna Jedvik om sin ungdomsbok Kurt Cobain finns inte mer. Jag är partisk när det gäller den här eftersom jag jobbat med den, men tänker ändå tipsa om den för jag gillar den verkligen! Total 90-talsnostalgi, med massor av musik. 


Nene Ormes och Karin Waller från eminenta Sf-bokhandeln i Malmö hade ett seminarium om urban fantasy som var jättekul att lyssna på. Mängder av boktips - listan över alla titlar som nämndes kommer att dyka upp på butikens blogg. Mycket praktiskt!


Inget bloggmingel är komplett utan ringblingande tillsammans med de andra nygifta bokbloggarna. Här är det jag, Bokbabbel och Mrs E som glittrar ikapp på Bokhoras mingel på torsdagskvällen. Och har ni sett The Book Ponds underbara kartläggning av bokbloggarnas nagellack? Om inte, gå genast in och titta! 


På fredag gick jag upp i ottan för att frukost-bokcirkla med Breakfast Book Club om Sofia Hallbergs bok Mina fräknar. Timmen gick hemskt snabbt; vi skulle kunna ha pratat mycket längre. Var hemskt imponerad av att Sofia som ju är debutant presenterade sin bok så bra. Värsta proffset! 


Det här är nog mässans bästa seminarium, tror jag bestämt. Johanna Koljonen pratar om hur det är att vara kvinna och skräckförfattare med Jenny Milewski och Amanda Hellberg. Superintressant! Hade gärna lyssnat minst en timma till. 


Rolig bok, rolig burk. Hos Bonnier Carlsen. 


Jonas Gardell framträdde flitigt på mässgolvet, och drog enorma publikskaror överallt. Det är första gången jag har sett folk gråta på mässan; han berättade så känslosamt och bra om Torka aldrig tårar utan handskar att inte ett öga var torrt när han gick av scen. Läs den ni som inte gjort det ännu! Och på måndag börjar tv-serien som bygger på böckerna. SVT1, kl 20.00. 


Det här var ett riktigt bra seminarium: Johanna Lindbäck pratade fantasy med Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren, Maria Turtschaninoff och Lene Kaaberböl. 


Bokbloggen som maktfaktor var namnet på montersamtalet hos Bonnier Carlsen. Jag hann inte prata med så många av er som har bloggarna för/av unga läsare, men oj så bra ni är! Och så många. Det känns fint att återväxten inom bokbloggosfären är tryggad. #boblmaf the next generation, typ. 


Lotta Olsson pratade fantasy med Ola Wikander och Erik Granström. Också mycket trevligt att lyssna på, och det fick bli mässans sista seminarium för mig. Nöjd & glad & jättetrött lämnade jag Göteborg för den här gången. Längtar redan efter att träffa er alla igen! 

11 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vi måste ha suttit bredvid varandra på några seminarium för jag har bilder ur samma vinkel!

Metronyx sa...

Verkar ha varit helt fantastiskt : D Jag hade helst velat vara på SF-bokhandelns seminarium, men vad är en bal på slottet?

Calliope sa...

Haha, så lustigt! Vi får ha bättre koll på hur den andre ser ut nästa år, så vi kan säga hej om vi stöter på varandra i vimlet, Louixenpixeln :)
Sf-bokhandelns prat var jättetrevligt - och som sagt skulle ju en lista över böckerna som nämndes läggas ut på bloggen deras. Antar att man kan skriva ut den och ta med som önske-/inköpslista till butiken...

Bokbabbel sa...

Vilken fin genomgång! :) Och vilken fin mässa! Kram från din alldeles egna seminariestalker!

Calliope sa...

Å, du var bästa stalkern att ha ju! Tycker vi kör samma upplägg nästa år :)

Gothique sa...

Har en nästan exakt likadan bild från Hellberg/Koljonen/Milewski-seminariet :)http://gothique.blogg.se/2012/october/min-bokmassa-i-bilder.html

Christin sa...

Så glädjande att höra att du gillade vårt scenprat! Och riktigt trevligt att råkas, även om det blev så hastigt och lustigt efteråt.

Calliope sa...

Ja, jättekul både att lyssna på spökprat & att ses! Vill gärna höra mer om det där mediet vid tillfälle :)

Emmas Bokhylla sa...

Åh, vilken härlig sammanfattning av mässan, du sammanfattade det verkligen bra!

Jag var också på ett seminarium med Amanda Hellberg (det om Nordiskt oknytt) och tycker att hon var otroligt rolig, önskar att jag hade gått på flera med henne!

Ylva sa...

Åh, vad du hann med mycket! Jag har just läst Gardells bok och den är helt fantastisk.

Maria sa...

Var också på seminariet med Nene Ormes och Karin Waller. Så intressant, jag lärde mig mycket där.