22 oktober, 2012

Halloween Nr 2: Imponerande skräckdebut

En inte så liten del av bokmässan handlade för min del om skräck - från skräckseminarier till spökprat och fantasyrysliga monterframträdanden. Det är otroligt kul att det numera finns så mycket i genren, och att så mycket av det är så bra.
I vimlet träffade jag också på Lundaförlaget Columbi Publishing, som nu i dagarna ger ut Feberflickan, en kortroman av debuterande Elisabeth Östnäs. Jag hade inte hört talas om boken innan, men är hemskt glad över att jag fick med mig ett ex; Feberflickan visade sig vara en ruggig, stämningsfull och underbart läskig kortroman som jag läste ut i en enda sittning på vägen hem från mässan. Starkt gilla på det!


Feberflickan utspelar sig i Lund, en tryckande varm sensommar. Det sägs nog aldrig rakt ut vilket år det är, men jag gissar att det är någonstans sent 1800-tal. I en av stadens villor bor Luna med sin familj: storasyster, far och så hon. Luna vägrar nämna henne vid namn, talar inte med henne. Luna berättar om hur dagarna ser ut i huset, och ju längre man lyssnar till henne, desto mer förstår man att något är fruktansvärt fel. Hon beskriver en klaustrofobisk och skrämmande tillvaro och genom små, små glidningar i texten och enskilda ord, låter hon läsaren bit för bit lägga pussel för att förstå vad som pågår.

Det är med andra ord ett klassiskt fall av om inte en opålitlig berättare, så åtminstone en som inte tänker tala om allt på en gång. Det är mycket snyggt genomfört av Östlund, mycket välskrivet. Stilen liknar litegrann Therese Bohman, i Den drunknade. Jag gillar att man får vistas inuti Lunas huvud, jag gillar att hela den ruggiga tablån långsamt, långsamt avslöjas. Hela boken är skriven i en väldigt säregen, lugn men ändå läskigt påträngande stämning, där så mycket ligger och trycker på under ytan att man blir helt nervös å karaktärernas vägnar. Att det bara är en tidsfråga innan hela helvetet kommer braka löst. Och när det gör det ... oooh. Ooooh. Hu. En fantastiskt bra debut, detta!

Tack till Columbi Publishing för rec ex.
Provläs ett avsnitt ur Feberflickan här!
Andra som också har läst: Tidningen Kulturen, Skånskan, Swedish Zombie, Fiktiviteter, Bokmilaskogen, Pocketlover, Lingonhjärta.

Följ Calliopes Halloween-special!
Klicka på etiketten "Halloween" nedan eller i högerspalten för att se alla inlägg. 

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

låter skrämmande

Bokbabbel sa...

Börjar bli allt mer nyfiken på den där!

Calliope sa...

Ja, läs den! Den är verkligen bra!