07 augusti, 2008

Änka försvunnen bland gravmonument

En regnig kväll försvinner änkan Odette de Valois spårlöst efter att ha gjort ett besök vid sin makes grav på Père Lachaise-kyrkogården. Förtvivlad vänder hennes kammarjungfru hem ensam, i hopp om att hennes matmor ska ha tagit sig tillbaka på egen hand. Men våningen är tom och mörk. Mitt i natten vaknar jungfrun av att någon tagit sig in i lägenheten och väntar utanför hennes dörr...

Inledningen på The Père-Lachaise Mystery, som är den andra boken i serien om bokhandlaren Victor Legris äventyr i sekelskiftets Paris, ger mig kalla kårar. Miljön är fantastiskt ruggig och trevlig. Ni som inte har varit på Père Lachaise - åk dit! Det är ett av de mest fascinerande och vackra ställen jag varit på. Helt unikt. Systrarna Izner förmedlar stämningen på ett alldeles ypperligt sätt. Och till skillnad från i bok nummer ett, där intrigen stundtals svajade betänkligt, har Izner-systrarna här fått till det. Det är jättespännande! Eftersom läsarna redan känner både Victor, Tasha, Kenji och de andra, kan mer utrymme ägnas åt mysteriet och åt beskrivningar av staden. Vi får följa med till både konstnärer i Montmartre, fattiga Belleville och medier som talar med de döda. Me like! Jag är så himla glad över att ha hittat den här serien!

Nu sitter jag här och känner åtminstone en del av min Edward-abstinens ersättas av akut Victor-abstinens. Jag vill träffa honom nu. Igen. Han är så fin och jag är så kär. Jag är också en inte så lite avundsjuk på Tasha som får bo med honom och vara i hans alldeles underbara bokhandel hur mycket hon vill. Jag känner att en amazonbeställning är i antågande.

Inga kommentarer: