25 augusti, 2008

Gadgets for book lovers hos Kimbooktu

När jag var liten och läste Kalle Anka blev jag alltid lite avundsjuk på Uppfinnar-Jockes Medhjälpare. Ni vet, den där lilla saken som gick omkring och fixade. Han var byggd av ståltrådar och hade en glödlampa som huvud. Den lyste när han fick smarta idéer. Jag försökte övertala pappa om att han skulle göra en medhjälpare åt mig också - det behövdes inget komlicerat; jag var nöjd bara lampan kunde lysa. Den behövde inte kunna gå eller så. Trots mina i sammanhanget mycket modesta tekniska krav fick jag aldrig någon Medhjälpare.

Eftersom jag fortfarande inte, tjugofem år senare, har glömt idén blir jag eld och lågor när jag hitar den här bedårade skapelsen på nätet. Kolla! Det är ju en medhjälpare, men ännu bättre och sötare. Den läser ju till och med! Det kan knappast bli bättre.

Den och andra fantastiska prylar som anknyter till böcker och läsande hittar du på otroligt roliga bloggen Kimbooktu. "Gadgets for book lovers" utlovas av bloggens ägare Kim från Nederländerna. I två års tid har hon samlat allt som har med böcker att göra, från hyllor via läslampor och bokkonst till bokmärken och bokfantaster. Allt för nörden, således. Ett varningens ord ska dock utfärdas; det uppstår lätt ett starkt habegär när man tittar på alla fina saker hon hittat. Det kan bli potentiellt dyrt. Min lille medhjälpare kostar till exempel 44 dollar + frakt. Men ändå. Missa inte heller avdelningen där bloggens läsare skickar in bilder på sina bibliotek. Hur kul som helst för alla oss bokfluktare som scannar bokhyllorna det första vi gör när vi kommer hem till någon ny bekantskap. Nu kan vi ägna åt oss våra dirty needs utan att ens behöva gå ut. Lovely!

Inga kommentarer: