08 augusti, 2008

Sookie Stackhouse misshandlad?

7 september har True Blood, tv-serien som bygger på Charlaine Harris böcker om Sookie Stackhouse, premiär på amerikanska HBO. Jag är inte så högteknologisk att jag kommer kunna se den då, utan lär få vänta ett tag. Frågan är om det gör så mycket. Det jag har läst om den so far gör mig rädd. Den grymt fula postern gör mig också rädd, även om överskriften Thou shall not crave thy neighbor var lite kul.
Jag har hittills knappt hittat något positivt alls om den, åtminstone inte om pilotavsnittet. Läser bara ruggiga saker i stil med det där att Alexander Skarsgård ska spela Eric. The horror, the horror. Den som tycker att den castingen är ok kan ju knappast göra en bra serie, eller? Tänk om de har förstört Harris underbara böcker? Så att alla tror att man är mongo när man säger att man gillar Sookie för alla kommer att ha sett kalkonserien men ingen kommer att ha läst böckerna? Jag kommer börja gråta. Låt oss hoppas att tv-bloggarna har fel och att det de skriver (här och här, till exempel) inte stämmer. Borde det inte finnas ett förbud mot att göra dåliga filmatiseringar av bra böcker?

7 kommentarer:

Sarah sa...

Jag ser med fruktan fram mot det datum då serien kommer till Sverige. Just vampyrer har en benägenhet att bli överdramatiserade (min största rädsla inför "Twilight"-filmen).
Ni vet, blod runt hela munnen, läskiga ögon när de blir arga eller biter, en massa flygande hit och dit. Auch.

Förutom att mina drömmar om en bra tolkning kan krossas så kommer mina kompisar tycka att jag är ännu mer onormal om serien blir en flopp. Om serien är pinsamt dåligt så kommer jag få ännu svårare att förklara vad jag tycker är så lockande med vampyrböcker.

Calliope sa...

Exakt min fruktan också.
Apropå det där med överdrivna effekter läste jag någonstans att de hade lagt på ett särkilt ljud när deras huggtänder kommer ut... ack ack ack :(

Mikael Holmström sa...

Nää, vad är det här?! Jag har sett första avsnittet, och jag LOVAR, det finns inget annat att oroa sig över än att man kommer fastna i en skitbra serie! Skådespelarinsatserna var visst bra, dialogen hur schysst som helst, och vampyrerna - tja, de har faktiskt sällan varit så snygga och, ska vi säga, smakfullt designade. Jag vet inte exakt hur kinkiga ni är, men om man kan stå ut med Buffy borde man absolut kunna stå ut med True Blood. Snyggare, coolare, och, förresten, en helt annan grej. Bara en riktigt bra serie. Så: lugn, lugn!

Calliope sa...

Är det så? Hurra i så fall! Då kan jag vila lugnt i vetskapen om att det bara är tv-bloggarna som har dålig smak :)

Jessica sa...

"Stå ut med" Buffy, hmpf. Jaja, första säsongens budget var kanske i lägsta laget för att göra något bra - men sen! Nå, nu var det ju inte vad jag skulle säga utan: jag hade aldrig hört talas om de här böckerna tills för ett tag sedan då jag råkade se första avsnittet. Och tyckte serien verkade bli så bra att jag bums beställde första boken. (Ty läsa först och se sen är egentligen min stil).

Mikael Holmström sa...

Jessica - även om det lät så, menade jag absolut inte att tala illa om Buffy! Joss är min och sambons husgud! Jag menade nog bara att Buffy ju kan vara lite tacky ibland... kanske framförallt i första säsongen. Och att True Blood definitivt är snyggare (i nån sorts teknisk bemärkelse) än Buffy. Och tv-bloggarnas anmärkningar kändes först och främst tekniska, samtidigt som jag vill minnas att åtminstone någon av dem refererade till Buffy som en bra serie.

Jessica sa...

Ja, det var ju för väl ;-).